گزارش کمیته دفاع از حق تحصیل دانشجویان آذربایجان
بیش از 50 دانشجوی آذربایجانی در کمیته های انظباطی، بازداشت و زندان هستندجمعه بیست و هفتم مهر 1386
در سال 1386 عده زیادی از دانشجویان آذربایجانی به علت فعالیتهای سیاسی خود و تلاش جهت احقاق حقوق بشر در آذربایجان بازداشت و زندانی شده و عده ای دیگر راهی کمیته های انظباطی گشته اند. برخی بدون حضور در دادگاه با احکام سنگین روبرو شده اند و برخی دیگر بدون وکیل در دادگاه حضور یافته اند، چرا که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران این دانشجویان و خانواده های آنها را نسبت به عدم اخذ وکیل تحت فشار قرار داده اند.

بسیاری از این دانشجویان به قید وثیقه های سنگین آزاد شده اند و منتظر صدور حکم هستند.
کمیته دفاع از حق تحصیل دانشجویان آذربایجان، با ارائه گزارش زیر امیدوار است توجه نهادهای حقوق بشر را نسبت به این مسئله جلب کند.

اردبیل
- دادگاه انقلاب اردبیل اوایل تیرماه 86 عسگر اکبرزاده، دانشجوی رشته ی مهندسی شیمی دانشگاه پیام نور اردبیل را به 4 ماه حبس تعزیری محکوم کرده است. اکبر زاده در جریان تظاهرات اول مهر 85 در اردبیل دستگیر شده و پس از 2 ماه بازداشت موقت با قرار وثیقه آزادشده بود. اتهام این دانشجو تبلیغ بر علیه نظام و پخش اعلامیه بوده است.
وی همچنین در جریان تظاهرات مردم اردبیل در خرداد 85 نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به پرداخت شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود.

- در آستانه ی 1 خرداد 86 و بعد از آن ماموران اطلاعاتی و امنیتی اردبیل با حمله به منازل چند تن از فعالین دانشجویی اقدام به بازداشت آنها کرده است.

اردشیر کریمی خیاوی، قائم مقام انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل، صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه دانشجویی خزر، رامین جهانی مسئول کمیته ی سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل، عادل لطفی مسئول روابط عمومی این انجمن به طور غیر قانونی بازداشت، هتک حرمت و به شدت شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته اند. ماموران به هنگام مراجعه هیچ حکمی را ارائه نداده اند. ماموران پس از تفتیش و بازرسی خانه، کتابها و کامپیوتر شخصی آنها را با خود بره اند.

- عدالت عباسی فارغ التحصیل رشته کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اردبیل- قائم مقام سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل در جریان اعتراضات خرداد ۱۳۸۶ دستگیر و بعد از حدود ۱۰ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد. وی در اعتراضات خرداد ماه ۱۳۸۵ نیز دو هفته بازداشت بوده است.

ارومیه

- داریوش اسماعیلی دانشجوی آموزشکده فنی ارومیه روز 1 خرداد 86 دستگیر و پس از 28 روز بازداشت توام با شکنجه با قرار وثیقه 10 ملیون تومانی آزاد شده است.

- مهدی حاج محمدی دانشجوی رشته شیمی دانشگاه ارومیه روز 9 خرداد 86 توسط حراست دانشگاه ارومیه دستگیر و به مامورین اداره اطلاعات تحویل داده شده است. وی پس از دو هفته بازداشت با قرار وثیقه 20 ملیون تومانی آزاد شده و در نهایت قاضی پرونده حکم تبرئه وی را صادر کرده است.حاج محمدی مدیر مسئول نشریه اویانیش و عضو دانشجوی کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه ارومیه بوده است.

- اکبر پاشایی دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه ارومیه و دبیر کانون دانشجویی استاد شهریار (که لغو مجوز شده است) در روز اول خرداد 86 توسط حراست دانشگاه ارومیه بازداشت شده و به اداره اطلاعات ارومیه تحویل داده شده است. وی روز 19 خرداد به مدت
4 روز در اعتراض به رفتار نیروهای امنیتی دست به اعتصاب غذا زده بود.

دادگاه این فعال دانشجویی 25 مرداد 86 برگزار شد که اتهامات وی، همکاری با نشریه اویانیش، تبلیغ و فراخوانی مردم جهت تظاهرات خرداد 85 از طریق sms و قرائت بیانیه در خرداد ماه 85 عنوان شد.

شایان ذکر است قبل از دستگیری این فعال دانشجویی، مامورین امنیتی با شکستن درب منزل وارد خانه وی شده و شروع به تفتیش وسایل او کرده اند. مامورین همچنین کتاب و جزوه ها و کامپیوتر شخصی وی را به همراه خود برده اند.
پاشایی به مدت 40 روز در بازداشت اداره اطلاعات به سر برده است.

عده ای از دانشجویان هویت طلب دانشگاههای ارومیه در جریان سالگرد تظاهرات مردمی خرداد 85 دستگیر شده و پس از چند روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شده اند.اسامی این دانشجویان به قرار زیر است.

- مهناز محمد زاده دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه ارومیه که پس از برگزاری دادگاه به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
-
توحید سلطانی دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه ارومیه که روز 30 اردیبهشت 86 دستگیر شده است. وی عضو کانون استاد شهریار بوده است.

- ساسان کیوانی دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه ارومیه که وی نیز روز 30 اردیبهشت 86 دستگیر شده است. وی عضو کانون استاد شهریار بوده است.

- جعفر کریمی دانشجوی دانشگاه ارومیه و عضو کانون استاد شهریار که او نیز روز 30 اردیبهشت دستگیر شده است.
-
موسی پریزاد دانشجوی آموزشکده فنی ارومیه که روز 1 خرداد 86 دستگیر شده است.

- عارف الوفی دانشجوی رشته معماری دانشگاه خزر باکو که در جریان اعتراضات مدنی روز جهانی زبان مادری (21 فوریه 2007 مقارن با دوم اسفند 85) در ارومیه بازداشت شده بود به 6 ماه حبس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.
- رسول جعفری روزنامه نگار و دانشجوی رشته مهندسی معدن دانشگاه ارومیه که در جریان تظاهرات اول مهر 85 و در اعتراض به ادامه سیاستهای تبعیض زبانی دولت جمهوری اسلامی ایران و عدم تدریس زبان ترکی در مدارس شهرهای مختلف آذربایجان در ارومیه دستگیر شده بود، به 6 ماه حبس تعلیقی به مدت 2 سال محکوم شده است.

وی به مدت دو هفته نیز در بازداشت اداره اطلاعات ارومیه بود که با قرار وثیقه آزاد شده است.

- اکبر نیکجو دانشجوی رشته زبان انگلیسی دانشگاه ارومیه روز 15 تیر ماه در مراسم جشن و نور افشانی سالروز تولد بابک خرم دین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

- هادی حمیدی شفیق دانشجوی رشته معماری دانشگاه آزاد ارومیه روز 2 خرداد 85 در جریان تظاهرات مردم ارومیه دستگیر شده است و پس از 27 روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شده است. وی پس از محاکمه به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.

حمیدی شفیق برای بار دوم روز 20 آذر 1385 در جریان جشنهای نور افشانی 21 آذر به مناسبت سالگرد رسمی شدن زبان ترکی و تشکیل حکومت ملی آذربایجان بازداشت شد. این دانشجوی فعال مسائل آذربایجان پس از تحمل یک ماه حبس در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه همراه با شکنجه شدید که منجر به شکستن دو انگشت دستش شده است. به جرم شرکت در تظاهرات غیر قانونی و اقدام علیه امنیت ملی به پرداخت 2 میلیون ریال جریمه نقدی و به جرم عضویت در حزب گایپ(حزب استقلال آذربایجان جنوبی) و فعالیت برای تشکیل حکومت پان ترکیستی به قصد تجزیه ی کشور به تحمل 10 ماه حبس دیگر محکوم شد.

لازم به ذکر است این دانشجو در حالیکه تنها 12 واحد از درس هایش باقی مانده است از دانشگاه نیز اخراج شده است
.
تبریز
- محمد رضا عوض پور دانش آموز 16 ساله برای اولین بار روز 17 فروردین 1385 به جرم دیوارنویسی و نوشتن جمله "من ترک هستم" دستگیر شده است. بار دوم وی قبل از اعتراضات اول مهر ماه 1385 نسبت به عدم تدریس زبان مادری دستگیر شده است. وی برای بار سوم در تاریخ 29 خرداد 86 دستگیر شد. در همین ارتباط وی به اتهام تجزیه طلبی، قومیت گرایی و پان تورکیسم به صورت غیابی به 4 ماه حبس تعزیری محکوم شده است. همچنین نهادهای حقوق بشر از شکنجه وی در دوران بازداشت و عدم امکان داشتن وکیل برای وی گزارش داده اند.

- نادر مهد قره باغ دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه تبریز روز اول خرداد 86 در جریان تظاهرات اولین سالگرد اعتراضات خرداد 85 در تبریز بازداشت و پس از 17 روز آزاد شده است. دادگاه وی تابستان 86 بدون حضور وکیل برگزار شده است و وی منتظر حکم خود می باشد.

- کمیته انظباطی دانشگاه تبریز تیر ماه 86 عده زیادی از دانشجویان هویت طلب این دانشگاه را به یک تا دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم کرد. این دانشجویان عبارتند از: امین امامی، بهنام زالی، بابک رحمتی، منصور امینیان، هادی بهادری، ابراهیم زینالی، حامد توفیق، وحید دهقانی، فراز ذهتاب، آیدین خواجه ای، مقصود عهدی، علی داور، آیدین غفارنژاد، نعیم احمدی، صمد پاشایی و ناهید بابازاده

این احکام در تابستان یعنی زمان تعطیلی دانشگاه ها صادر شده است. احکام اولیه و ثانویه که همگی با عنوان "شرکت در تجمعات غیر قانونی داخل دانشگاه به قصد ایجاد بلوا و آشوب در محیط دانشگاه به صورت مکرر" می باشد، همزمان صادر شده است که این مسئله حق اعتراض را از این دانشجویان گرفته است.

علی رغم تلاشهای این دانشجویان جهت رفع احکام خود، هم اکنون مقصود عهدی، نعیم احمدی، حامد توفیق، صمد پاشایی، فراز ذهتاب، بابک رحمتی و آیدین خواجه ای دوران یک ترم محرومیت از تحصیل خود را سپری می کنند و بقیه دانشجویان ذکر شده محرومیت از تحصیلشان به حالت تعلیق در آمده است که هرگونه فعالیت سیاسی می تواند منجر به محرومیتشان از تحصیل شود.

این احکام در رابطه با تحصنهای اعتراض آمیز در واکنش به دستگیری "نادر مهد قره باغ" دانشجوی دانشگاه تبریز صادر شده است.
- بهنام ترکان پور دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز و عضو شورای مرکزی تشکل آرمان این دانشگاه با حکم کمیته انظباطی به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده است.

- یونس زارعیون دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز به جرم بر هم زدن جو دانشگاه به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

خوی
- شیرزاد حاجیلو دانشجوی دانشگاه آزاد خوی و دبیر موسسه غیر دولتی اورین که در جریان اعتراضات مدنی مردم آذربایجان در روز 2 اسفند توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و به مدت 13 روز در بازداشت اداره اطلاعات بود به جرم اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با گروههای پان ترکیستی به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

سولدوز(نقده)
- مهدی نوری فعال دانشجویی و فعال مسائل آذربایجان و دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد سولدوز پس از اعتراضات خرداد 85 در سولدوز دستگیر و بعد از 82 روز بازداشت توام با شکنجه در بازداشتگاههای سولدوز و ارومیه و حبس در زندان تبریز روز 19 شهریور 85 با قرار وثیقه آزاد شد. وی مجددا روز 18 اردیبهشت 86 در سولدوز توسط مامورین اطلاعات این شهر بازداشت شده و به ارومیه انتقال یافته است. حکم اولیه دادگاه این فعال دانشجویی 7 سال حبس تعزیری بوده است که در دادگاه تجدید نظر به 2 سال کاهش یافته است.

- احسان ملکی دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور سولدوز در روز 29 اردیبهشت به اداره اطلاعات این شهر احضار شده و بعد از 24 ساعت آزاد شده است. وی مورد ضرب و شتم واقع شده که آثار این شکنجه ها در بدن وی مشهود بوده است.

- میرعلی رضایی فارغ التحصیل دانشگاه نخجوان اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ در نقده دستگیر و بعد از حدود یک ماه بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد. وی مدرس زبان ترکی آذربایجانی در مؤسسه "بیلیم یولو" شعبه سولدوز بوده است.

شبستر
- بهنام نورمحمدی، قهرمان سلطانی، بهزاد خورشیدیان و پرویز سلطانی چهار دانشجوی هویت طلب در جریان اعتراضات روز جهانی زبان مادری به جرم پخش اعلامیه دستگیر شده بودند که قاضی پرونده این دانشجویان را به 1 سال حبس تعلیقی محکوم کرده است.

مراغه

- ارسلان آزمندیان و کمال برزی دانشجویان رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد تبریز روز 20 فروردین 86 در رابطه با پخش اعلامیه و دعوت مردم به تجمع مسالمت آمیز در اعتراض به حدیث جعلی مندرج در اسکناس های چاپ شده در مراغه بازداشت شده و پس از بازجویی در مراغه به اداره اطلاعات تبریز انتقال یافته اند.

- ائلشن روشنی پور، سعید محمدپور، مجید قره داغی، بابک مرادی و مصطفی قلیزاده دانشجویان دانشگاه آزاد مراغه توسط دادستان مراغه در رابطه با دعوت دانشجویان به تجمع دانشجویی در دانشگاه آزاد مراغه، احضار و جهت بازجویی به اداره اطلاعات مراغه ارجاع گردیده اند
.
مغان

- سیامک میرزایی دانشجوی رشته ی مهندسی علوم دامی و اهل پارس آباد مغان، 16 مهر بدون ارائه ی حکم قضایی از سوی مامورین امنیتی بازداشت شده و مامورین تمامی مدارک شخصی و کتب وی را با خود برده اند.
میرزایی پیش از این نیز در جریان اعتراضات خرداد ماه 85 مردم آذربایجان در پارس آباد دستگیر شده بود.

قوشاچای (میاندوآب)

- شاهین حسنی دانشجوی فیزیک دانشگاه تربیت معلم آذربایجان (تبریز) روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ قبل از برگزاری اعتراضات در میاندو آب دستگیر و پس از تحمل بیش از یک ماه حبس در اورمیه و میاندوآب با قرار وثیقه آزاد شده است.

کمیته دفاع از حق تحصیل دانشجویان آذربایجان.
Azoyrenci.committee@gmail.com

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed