اکبر پاشایی دانشجوی دانشگاه اورمیه به یک سال حبس محکوم شد

۱۸ آذر ۱۳۸۶

اورمونیوز(۱۸ آذر ۱۳۸۶): اکبر پاشایی دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه اورمیه و دبیر کانون دانشجویی استاد شهریاردانشگاه اورمیه از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اورمیه (قاضی درویشی) به یک سال حبس که به مدت سه سال تعلیق می شود٬ محکوم شد. حکم صادره امروز هیجدهم آذرماه به وی ابلاغ شده است.

اکبر پاشایی دبیر کانون دانشجویی "استاد شهریار" دانشگاه اورمیه روز اول خرداد ماه امسال همزمان با سالگرد اعتراضات گسترده تورکهای آذربایجان در سال ۱۳۸۵ توسط مآمورین حراست دانشگاه ارومیه به عوامل اداره اطلاعات تحویل داده شد. دستگیری پاشایی توسط حراست دانشگاه پس از یورش نيروهای امنيتی و اطلاعاتی به خانه وی و پیدا نکردن او در خانه صورت گرفته بود. مأمورین با شكستن درب منزل وارد خانه شده و پس از تفتيش وسايل خانه كتاب و جزوه های دانشجو را به همراه كامپيوتر او با خود برده
بودند.

او پس از هفته ها بازجویی توأم با شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان ارومیه منتقل گشته و دهم تیرماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. وی از روز ۱۹ خرداد به مدت ۴ روز در اعتراض به رفتار نیروهای امنیتی دست به اعتصاب غذا زده بود. دادگاه این فعال دانشجویی ۲۵ مرداد ۱۳۸۶ برگزار شد. در این دادگاه از او در مورد همکاری با نشریه "اویانیش"، تبلیغ و فراخوانی مردم جهت تظاهرات خرداد ٨۵ از طریق ارسال اس.ام.اس و قرائت بیانیه در تحصن خردادماه ۱۳۸۵ دانشجویان دانشگاه اورمیه بر علیه روزنامه ایران٬ سؤال شد.

در حکم صادره از طرف قاضی درویشی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه٬ اتهام پاشایی "هواداری و تبلیغ به نفع گروه گایپ" (حزب استقلال آذربایجان جنوبی) ذکر شده است. طبق حکم صادره٬ دادگاه علیرغم انکار اتهامات وارده از طرف پاشایی بزه انتسابی را محرز دانسته٬ و او را به یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی که به مدت سه سال تعلیق خواهد شد٬ محکوم نموده است. پاشایی از طرف کمیته انضباطی دانشگاه اورمیه نیز به مدت یکسال از حق تحصیل محروم شده است.

پاشایی قبلاً بارها در ربطه با آنچه از طرف اداره اطلاعات اورمیه فعالیتهای پانتورکیستی نامیده میشود و همچنین فعالیتهایش در کانون استاد شهریار احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. فعالیت کانون دانشجویی استاد شهریار دانشگاه اورمیه قبل از دستگیری وی از طرف مسئولین متوقف شده بود. اکبر پاشایی اتهامات وارده بر او و دیگر دانشجویان را بی اساس و هدف از وارد کردن چنین اتهاماتی را جلوگیری از فعالیتهای هویت طلبانه دانشجویان آذربایجانی می داند.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed