آخرین جلسه رسیدگی به شکایت خانواده های شهدای نقده برگزار شد

يکشنبه ۵ اسفند ۱٣٨۶ - ۲۴ فوريه ۲۰۰٨

ساوالان سسی : دیروز 4 اسفند ۸۶ در دادگاه نظامی اورمیه آخرین جلسه رسیدگی به شکایات خانواده های چهار شهید نقده ای که سال گذشته در جریان سرکوب اعتراضات نقده از طرف مامورین جمهوری اسلامی ایران جانشان را از دست داده بودند تشکیل شد،این پرونده نزدیک به 20 نفر متهم دارد که سرهنگ محبی نیا و سرگرد برجعلی زیبایی از متهمین ردیف اول هستند.

در حالیکه با وجود پیگیریهای زیاد تا کنون هیچ جواب قانع کننده ای به خانواده های قربانیان داده نشده است. همچنین هیچ وکیلی وکالت این خانواده ها را نپذیرفته است. هفته گذشته دادسرای کارکنان دولت(تهران) حکم به تبرئه امینی فرد(چوپان) فرماندار سابق نقده را داده است. خانواده ها هم با تنظیم لایحه ای به این حکم اعتراض و به دادسرا ابلاغ کردند.

از سویی این خانواده ها تحت فشار مضاعف اداره اطلاعات نقده قرار دارند و به آنها اخطار داده شده است که به صورت جمعی بر سر مزار فرزندان خود حضور نیابند. به آنها همچنین اعلام گشته است که فقط اعضای خانواده اجازه دارند بر سر مزار ها به اجرای مراسم بپردازند.

خاطر نشان می کنیم سال گذشته در جریان سرکوب اعتراضات نقده از طرف مامورین جمهوری اسلامی ایران دهها تن کشته و زخمی شدند. تلویزیون دولتی ایران کشته شدن چهار نفر در تاریخ چهار خرداد ۱۳۸۵ به نامهای: توحيد آذريون (۲۵ ساله) -همت اسمزاده (۳۵ ساله متأهل) - حسین فتحي پور(۱۷ ساله دانش آموز)-عسگر قاسمي (۳۹ ساله متأهل) را تأیید کرد. خانواده های چهار شهید نقده ای علیرغم فشارها و تهدیدهای زیاد همان روزها شکایتنامه ای را بر علیه فرمانداری نقده٬ فرماندهی مقاومت بسیج منتقه٬ فرماندهی نیروی انتظامی و ... تنظیم و به ارگانهای مختلف مراجعه کرده اند.

طبق کنوانسیون­های بین المللی، دولتها و نیروهای شورشی تحت هر شرایطی حق شلیک و کشتار غیر نظامیان را ندارند، ماده 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی مقرر می دارد « تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است». و نیز طبق ماده 20 کنوانسیون بین­المللی حقوق بشر برگزاری تجمعات حق هر انسانی است.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed