اطلاعیه سازمان عفو بین الملل در خصوص فعالان دانشجویی آذربایجان

يکشنبه ٣ آذر ۱٣٨۷ - ۲٣ نوامبر ۲۰۰٨

ساوالان سسی: سازمان عفو بين الملل روز جمعه ۲۱ ماه نوامبر، با انتشار اطلاعیه ای به تشریح آخرین وضعيت ۸ دانشجوی هویت طلب آذربایجانی که تابستان امسال در تبریز دستگیر شده بودند، پرداخته است.

متن ترجمه شده این بیانیه به شرح زیر است:

ایران - فعالان دانشجویی حقوق فرهنگی آذربایجان

مقصود عهدي
منصور امينيان
داريوش حاتمي - ۲۹ ساله
آيدين خواجه اي- ۲۳ ساله
امير مرداني
مجيد ماکوئي
سجاد رادمهر
فراز زهتاب - ۲۳ ساله

همه فعالان دانشجوي نامبرده در بالا به استثناي داريوش حاتمي، با سپردن وثيقه در روز 28 اکتبر از زندان تبريز واقع در شمال غرب ايران آزاد شده اند. داريوش حاتمي چون قادر نبوده که وثيقه 50،000 دلار آمريکا را که براي آزادي وي تعيين شده بود تامین کند، همچنان در بازداشت بسر ميبرد. همه فعالان دانشجو به جرم “ تشکيل و عضويت در گروه هاي غير قانوني براي اخلال در امنيت ملي” و “تبليغ عليه نظام” متهم شده اند.

بنا به اعلام انجمن دفاع از زندانيان سياسي آذربايجان-(آداپ) مستقر در ونکوور کانادا، پليس اپس از بازداشت دانشجويان منازل انها را بازرسي کرده و کامپیوتر، سي دي ها و مدارک و کتابهایشان را ضبط کرده است. همه دانشجويان بمدت سه ماه در زندان تبريز بازداشت بوده و در آنجا مرتبا بوسيله مامورين وزارت اطلاعات تحت بازپرسي قرار داشتند. در طول مدت بازداشت به خانواده آنها اجازه ملاقات داده نشد اما بعضي ها بصورت موردي امکان تماس تلفني يافتند.

به هيچ يک از فعالان اجازه انتخاب وکيل داده نشد. بنا به اظهار آداپ، اعضا خانواده فعالان دانشجو اظهار کرده اند که دانشجويان “در طول بازداشت در وزارت اطلاعات در تبريز، مورد شکنجه قرار گرفته و مقامات آنان را در معرض بازپرسي هاي ۲۴ ساعته، بيخوابي، شکنجه و بد رفتاری قرار داده اند.

اطلاعات پیش‌زمینه:

آذربایجانیها که عمدتا شیعه ميباشند بصورت بزگترین اقلیت قومی در ایران شناخته شده و اين نظر عموما هست که ۲۵ الی ۳۰ در صد جمعیت ایران را تشکیل میدهند. آنها عمدتا در مناطق شمال و شمالغرب ایران ساکن هستند و اگر چه بطور کلی در جامعه ایران بخوبی جذب شده اند، اما در سالهای اخیر بطور فزاینده ای حقوق فرهنگی و زبانی مانند حق تحصیل بزبان ترکی آذربایجانی، که معتقدند در قانون اساسی ایران آمده است، و همچنین حق تجلیل از میراث فرهنگی و تاریخی خود را مطالبه کرده اند.

اقدام پيشنهادي:

لطفا درخواست هاي خود را سريعا به فارسي ، عربي ، انگليسي ، فرانسه و يا بزبان خودتان ارسال کنيد:

اظهار خشنودي از از آزادي به قيد وثيقه مقصود عهدي ،منصور امينيان، آيدين خواجه اي، امير مرداني، مجيد ماکوئي، سجاد رادمهرو فراز زهتاب
اظهار نگراني از اينکه اتهامات وارده بر عليه اين هفت نفر و همچنين دوست دانشجوي فعال اينها داريوش حاتمی که هنوز در زندان بسر ميبرد، فقط بخاطر ابراز مسالمت آميز حق آزادي بيان و اجتماع بوده و اصرار به مقامات که اگر اين مساله واقعيت دارد، داريوش حاتمي بفوريت و بدون قيد و شرط آزاد شود و اتهامات وارده بر عليه همه اين هشت نفر لغو گردد.

تاکيد به مقامات که اطمينان دهند که داريوش حاتمي ، مصون از شکنجه و يا بد رفتاري میباشد. اصرار به مقامات که فورا" و به طور منظم داريوش حاتمي به تواند به اعضاء خانواده خود و وکيل انتخابي خودش و هر نوع مداواي پزشکي که لازم داشته باشد دسترسي داشته باشد.

مراجعه به :

رییس قوه قضاییه:
آیت اله محمود هاشمی شاهرودی
حوزه ریاست قوه قضائیه / دفتر ریاست قوه قضائیه
خیابان پاستور، خیابان ولی عصر، جنوب سه راه جمهوری، تهران۱۳۱۶۸۱۴۷۳۷ جمهوری اسلامی ایران
ایمیل : info@dadgostary-tehran.ir
در قسمت موضوع به نویسید : جهت اطلاع آیت اله شاهرودی

رئيس جمهور
عاليجناب محمود احمدي نژاد
رياست جمهوري، خيابان فلسطين، چهار راه آذربايجان تهران، جمهوري اسلامي ايران
فاکس: 98 21 6 649 5880
ايميل: از طريق وب سايت: www.president.ir/email

رونوشت به:

دبیر دفتر مرکزی حقوق بشر در ایران
جناب آقای محمد جواد لاریجانی
حوزه ریاست قوه قضائیه / دفتر ریاست قوه قضائیه
خیابان پاستور، خیابان ولی عصر، جنوب سه راه جمهوری، تهران۱۳۱۶۸۱۴۷۳۷ جمهوری اسلامی ایران
فاکس : 98 21 3390 4986
ایمیل : int_aff@judiciary.ir
(در قسمت موضوع بنویسید: قابل توجه آقاي محمد جواد لاريجاني )

و برای نمایندگی جمهوری اسلامی در کشورهای محل زندگی تان .

لطفا درخواست را سریعا بفرستید. چنانچه درخواست های خود را بعد از ژانویه ۲۰۰۹ارسال می کنید، با دبیرخانه سازمان عفو بین الملل یا شعبه عفو بین الملل در کشورتان تماس بگیرید.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed