نامه سرگشاده حمید ولایی به کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای استان آذربایجان شرقی

حمید ولایی از فعالین حقوق بشر در آذربایجان که از طرف اداره اطلاعات تبریز در آزمون کانون وکلای آذربایجان شرقی رد صلاحیت شده است، در نامه ای سرگشاده خواستار احقاق حقوق خود و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در زمان بازداشت وی شد.

متن این نامه به شرح است:

بسمه تعالی
ریاست محترم کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای استان آذربایجان شرقی

با سلام

احتراماً اینجانب حمید والائی، دانش آموخته حقوق قضائی و قبول شده آزمون کانون وکلای آذربایجان شرقی (درسال ۱۳۸۶) پیرو احضارها و تهدیدهای شفاهی مامورین اداره اطلاعات تبریز علیه خانواده ام، مبنی بر تحویل بنده به آن اداره! در مورخه ۲۵ تیرماه جاری خود را به اتاق ۳۷ (مربوط به ستاد خبری اداره اطلاعات در ورودی زندان تبریز) معرفی نموده و بصورت غیرقانونی و بدون تفهیم اتهام و ارائه برگ احضار کتبی و دستور بازداشت کتبی، بازداشت شدم. در مدت ۱۳ روز بازداشت غیرقانونی در بازداشتگاه اداره اطلاعات - که در سلول انفرادی صورت گرفت - تحت بازجویی های شدید توأم با فشارهای روحی و روانی قرار گرفتم و نهایتاً از طرف بازجوی پرونده تحت شکنجه (ضرب و شتم) قرار گرفتم، بطوریکه تعدادی از دندانهایم شکسته و لثه هایم التهاب و خونریزی کرده و از ناحیه پای راست و سرم دچار آسیب شدم همچنین در حین شکنجه چندین بار بیهوش شدم و الان هم دچار سرگیجه و سردردهای شدید هستم.

پس از شکنجه مذکور تقاضای پزشک معالج و معرفی به پزشکی قانونی را کردم که از عمل به این تقاضا نیز امتناع ورزیدند. بعد از انتقال به زندان تبریز مکاتباتی داشتم با مسئولین قضائی از جمله بازپرس پرونده (بازپرس شعبه ۴ دادسرای عمومی تبریز ) مبنی بر انتقال اینجانب جهت درمانهای تخصصی و معرفی به پزشکی قانونی (برای ثبت آثار شکنجه)، که باز هم ترتیب اثری به آنها داده نشد. بدنبال موافقت آنها با خروج اینجانب از زندان تبریز (با قرار وثیقه)، نهایتاً بعد از چندین روز ، در اثر پافشاری و اصرار خود و خانواده ام با شکایت بنده علیه اداره اطلاعات (در خصوص شکنجه) و معرفی به پزشکی قانونی موافقت گردید.

لازم به ذکر است اینجانب علیرغم قبولی در آزمون کانون وکلای آذربایجان شرقی، بعد از طی مراحل قانونی در مرحله صدور پروانه کارآموزی وکالت، در اردیبهشت ماه سال جاری (۱۳۸۷) از طرف اداره اطلاعات تبریز بصورت غیرقانونی (بدون اینکه سوء پیشینه و محکومیت کیفری داشته باشم) رد صلاحیت شده و به دنبال ارسال نامه رد صلاحیت از طرف اداره مذکور به کانون وکلای آذربایجان شرقی (تبریز)، مسئولین کانون از صدور پروانه کارآموزی وکالت به اینجانب ممانعت به عمل می آورند.

ذکر این نکته لازم است که استعلام کانون از اداره اطلاعات و لحاظ قاطع تصمیم اداره فوق منافی استقلال کانون وکلا بوده و با قانون اخذ پروانه وکالت دادگستری منافات داشته و در عین حال نمی توان ماده ای یافت که با استناد به آن، اداره اطلاعات بتواند به صورت قاطع و بدون ادله قانونی از صدور پروانه جلوگیری کرده و استقلال کانون را زیر سوال ببرد و اگر دستور یا بخشنامه ای نیز در این مورد (البته شاید به صورت پنهانی!) وجود داشته باشد کاملاً غیر قانونی بوده و فاقد اثر قانونی می باشد.

بنده افتخار این را دارم که از راه حقوقی و مدنی سعی در از بین رفتن تبعیضها و بی عدالتی ها علیه مردم آذربایجان را داشته ام هر چند که شاید عده ای تحمل این سرسختی ها را ندارند و با بازداشت، شکنجه و اتهاماتی همچون تبلیغ علیه نظام سعی در نابود کردن این عدالت خواهی راستین را دارند. فعالیت در زمینه شناساندن و بازستاندن حقوق پایمال شده مردم آذربایجان نمی تواند با اتهاماتی همچون تبلیغ علیه نظام مقایسه شده و محکوم شود. استقامت در شناسایی این تبعیض ها و مبارزه با آن نمی تواند خیانت تلقی گردد بلکه وجدان هر انسان آزاده ای از تبعیضها و اجحاف ها به درد می آید چه برسد به کسی که در راه اجرای عدالت و مبارزه با تبعیضها وارد مرحله ای می شود که لازمه فعالیت در این مرحله پایبند بودن به اصول عدالت، شرافت انسانی و دفاع از حقوق پایمال شده یک ملت می باشد.

به راستین بودن اعمال خود در راه اجرای عدالت چنان معتقدم که اگر عده ای با رد صلاحیت سعی در جلوگیری از شروع به وکالت اینجانب می نمایند غافل از این هستند که قسم نامه ام را نسبت به اجرای عدالت قبل از صدور پروانه وکالت یاد کرده ام، قسم نامه ای که بالاتر از قسم نامه صنفی! بوده و پشتوانه آن شرافت انسانی و اعتقاد به محکمه وجدان و آرمانهای عدالت خواهانه ام می باشد.

لذا با عنایت به اینکه اینجانب جهت احقاق حقوق فردی، شهروندی و قانونی خویش، شکایت و اعتراض خود را به مراجع ذی صلاح ارائه کرده ام و با توجه به تخصص و آشنایی حقوقی بنده و وکیلم (آقای نقی محمودی) و پیگیری شخصی پرونده، از آن کمیسیون محترم استدعا دارم به لحاظ قرار داشتن در جایگاه
یکی از مراجع مدافع حقوق بشر با حمایت های حقوقی خود از حقوق بشری و قانونی اینجانب دفاع نمائید.

انتظارات بنده از آن کمیسیون محترم عبارتند از:

۱- پیگیری روند پرونده اتهامی و تلاش در دفاع همه جانبه از حقوق بنده نسبت به اتهام بدون دلیل، مبنی بر تبلیغ علیه نظام و تلاش در گرفتن قرار منع تعقیب و اعاده حیثیت از اینجانب.

۲- پیگیری روند پرونده شکایت اینجانب علیه عملکردهای غیرقانونی اداره اطلاعات نسبت به بازداشت غیرقانونی و تخلفات بازجوی پرونده در خصوص شکنجه اینجانب.

۳- رایزنی با کانون وکلای آذربایجان شرقی (تبریز) جهت برخورد قانونمند در مقابل تصمیم گیری غیرقانونی اداره اطلاعات در خصوص رد صلاحیت بنده و لغو آن دستور و همچنین موافقت با صدور پروانه کارآموزی وکالت اینجانب.

با تشکر
حمید والائی

رونوشت به:
دفتر ریاست قوه قضائیه (آیت الله شاهرودی)
دفتر ریاست جمهوری (آقای احمدی نژاد)
کانون بین المللی وکلا
موسسه حقوقی خانه جهانی وکلا
کمیته منع شکنجه سازمان ملل
سازمان بین المللی ضد شکنجه
سازمان عفو بین‌الملل
سازمان مدافع حقوق بشر “فرانت لاین”
دفتر کمیسریاى عاﻟﻰ حقوق بشر سازمان ملل متحد
سازمان دیدبان حقوق بشر
دیوان اروپایی حقوق بشر
سازمان جهانی نویسندگان (پن بین الملل)

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed