گزارشگران بدون مرز: آزادی موقت چهار روزنامه‌نگار آذری در ایران

دوشنبه ۲۰ آبان ۱٣٨۷ - ۱۰ نوامبر ۲۰۰٨

در تاریخ ١٨ آبان ماه چهار روزنامه‌نگار آذربایجانی علیرضا صرافی مدیر مسوول ماهنامه توقیف شده دیلماج، سعید محمدی سردبیر مجله ادبی یاشماق، حسن راشدی و اکبر آزاد همکاران مجلات یارپاق و وارلیق پس از سپردن ٥٠ میلیون تومان وثیقه از زندان آزاد شدند. این روزنامه نگاران اما همچنان به اتهام " تجمع و تبانی علیه امنیت ملی" تحت پیگرد قضایی قرار دارند.

شبانگاه چهارشنبه ٢٠ شهریور ماه ماموران وزارت اطلاعات با حمله به منزل یکی از فعالان جامعه مدنی در تهران بیست نفر از فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران آذربایجانی حاضر در مراسم افطار را دستگیر کردند. روزنامه‌نگاران دستگیر شده به سلول های انفرادی بند ٢٠٩ زندان اوین انتقال یافتند. نزدیکان زندانیان اعلام کرده اند که آنها در مدت بازداشت برای اعتراف شدیدا تحت فشار قرار داشته اند.

در تاریخ ٢٢ مهر ماه خانواده‌های زندانیان که موفق به ملاقات با آنها شده بودند به گزارشگران بدون مرز گفتند که "زندانیان شدیدا رنجور و ضعیف و خسته به نظر می آمدند."

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند " اعمال فشار بر این روزنامه‌نگاران بار دیگر تائید کننده وضعیت دهشت‌بار زندانیان در زندان اوین است. سلول انفراد، بازجویی‌های خشن با چشمان بسته و.... از جمله ابزارکار وزارت اطلاعات در بند ٢٠٩ است برای وادار به اعتراف کردن روزنامه‌نگاران به "جرمی" که مرتکب نشده اند."

هم اکنون در ایران پنج روزنامه نگار دیگر در زندان بسر می‌برند. جمهوری اسلامی ایران در آخرین رده بندی آزادی بیان و مطبوعات در جهان گزارشگران بدون مرز منتشر شده در اول آبان‌ماه ١٣٨٧ در میان ١٧٣کشور در رده ١٦٦ قرار داشت.

http://www.rsf-persan.org/spip.php?article16643

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed