احکام سنگین حبس برای فعالان دانشجویی دانشگاه تبریز

جمعه ۱٨ بهمن ۱٣٨۷ - ۶ فوريه ۲۰۰۹

بامدادخبر: گروه دانشگاه: فعالان دانشجویی بازداشت‌شده اخیر دانشگاه تبریز با احکام حبس طولانی مدت دوسال حبس تعلیقی و یک سال حبس تعزیری مواجه شدند.

پس از برگزاری جلسه دادگاه نه تن از فعالان دانشجویی دانشگاه تبریز، ۵ تن از دانشجویان این دانشگاه به نام‌های سجاد رادمهر، فراز زهتاب، آیدین خواجه‌ای، امید مردانی و احسان نجفی‌نسب و دو تن از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به نام‌های داریوش حاتمی و منصور امینیان با اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اقدام جهت براندازی از طریق راه‌اندازی گروهک، به دو سال حبس تعلیقی و یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. در این پرونده آقایان منصور امینیان و مقصود عهدی از این اتهامات تبرئه شدند.

بازداشت دانشجویان دانشگاه تبریز از ۲۷ تیر ماه گذشته و زمانی که سجاد رادمهر، دانشجو مقطع کارشناسی‌ارشد رشته مکانیک این دانشگاه، از جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود بازمی‌گشت، آغاز شد. اما علاوه بر رادمهر، فراز زهتاب و آیدین خواجه‌ای از دانشجویان رشته حقوق این دانشگاه و داریوش حاتمی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نیز در این روز، بازداشت شدند. اما بازداشت‌ها به همین جا پایان نیافت. در مرداد و شهریور ماه نیز ۵ تن دیگر از فعالان دانشجویی تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. امیر مردانی، دانشجوی رشته برق این دانشگاه روز ۲۳ مرداد، مقصود عهدی از ۳۰ مرداد، مجید ماکویی دانشجوی کشتی‌سازی این دانشگاه نیز، از ۱۰ شهریور و احسان نجفی‌نسب دانشجوی برق این دانشگاه از ۸ مهر روانه زندان شدند.
سجاد رادمهر پس از تحمل ۹۷ روز سلول انفرادی و ۷ روز بند عمومی زندان تبریز، با قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. فراز زهتاب و آیدین خواجه‌ای نیز ۷۵ روز را در انفرادی و ۳۰ روز را در بند عمومی سپری کردند و در نهایت با قرار ۵۰ میلیونی از زندان آزاد شدند. امیر مردانی نیز پس از گذراندن ۴۶ روز در سلول انفرادی و ۳۰ روز در بند عمومی، با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی و مقصود عهدی با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی و پس از گذراندن ۲۵ روز در سلول انفرادی و ۴۳ روز در بند عمومی، از
زندان آزاد شدند و کلیه این دانشجویان بین دو تا سه ماه حبس در بند عمومی و انفرادی را از سر گذرانده‌اند.

این دانشجویان از زمانی که به بازداشتگاه منتقل شدند، تفهیم اتهام شدند و اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به آن‌ها تفهیم شد. پس از انتقال آن‌ها به بند عمومی نیز چند بار به دادگاه منتقل شدند و جلسات دادگاه برای آن‌ها برگزار شد. یکی از فعالان دانشجویی این دانشگاه در این باره به خبرنگار بامدادخبر می‌گوید:" در مدتی که این دانشجویان در سلول انفرادی بودند، حق ملاقات با وکیل و حتی خانواده‌هایشان را نداشتند و پس از آن که به بند عمومی منتقل شدند، چند بار به دادگاه منتقل شدند و مورد محاکمه قرار گرفتند. اما از همان روز اول اتهام‌هایی نظیر تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به آن‌ها تفهیم شده‌بود که هیچ‌یک را نپذیرفتند." او در ادامه می‌گوید:" این دانشجویان غالباً از اعضای انجمن اسلامی یا سایر گروه‌های فرهنگی دانشگاه بوده‌اند که به دفاع از حقوق انسانی که هر شهروند می‌تواند داشته‌باشد می‌پرداخته‌اند و خواهان رفع تبعیض و حق تحصیل بر اساس اصول مندرج در قانون اساسی بوده‌اند."

آخرین جلسه دادگاه و تنها جلسه دادگاه این فعالان دانشجویی پس از آزادی از زندان، اما در روز ۲۸ دی ماه برگزار شد و در پی آن،۵ تن از دانشجویان این دانشگاه به نام‌های سجاد رادمهر، فراز زهتاب، آیدین خواجه‌ای، امید مردانی و احسان نجفی‌نسب و دو تن از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به نام‌های داریوش حاتمی و منصور امینیان با اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اقدام جهت براندازی از طریق راه‌اندازی گروهک، به دو سال حبس تعلیقی و یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. در این پرونده آقایان منصور امینیان و مقصود عهدی از این اتهامات تبرئه شدند.
به گفته یکی از دانشجویان این دانشگاه که نمی‌خواست نام‌اش فاش شود، حکم صادر شده از سوی شعبه چهارم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر بدوی است و هنوز به طور رسمی به متهمان ابلاغ نشده‌است و تنها به یکی از چهار وکیل این دانشجویان- ساجدی، محمودی، جمالی و فرهودی‌نیا- نشان داده‌ شده‌است. این فعال دانشجویی به خبرنگار بامدادخبر گفت:" اتهاماتی که از سوی نهادهای امنیتی وارد شده‌است، پیش از این نیز از طریق کمیته انضباطی دانشگاه به این دانشجویان وارد شده‌بود و کمیته‌ انضباطی دانشگاه، با تعداد زیادی از آن‌ها برخورد کرده‌بود و احکام منع موقت از تحصیل برای آن‌ها صادر شده‌بود. در تابستان سال ۸۶ احکام گسترده انضباطی برای دانشجویان تبریز صادر شد و ۱۶ تن از این دانشجویان به طور هم‌زمان از تحصیل محروم شدند. بارها نیز شاهد کارشکنی مسئولان دانشگاه بودیم. از اردیبهشت تا خرداد از برگزاری جلسه دفاعیه آقای رادمهر جلوگیری شد و پس از سه ماه ممانعت در اواخر تیر ماه ایشان از پایان‌نامه خود دفاع کرد که پس از آن دانشجویان تبریز بازداشت شدند."

این فعال دانشجویی در مورد فضای کنونی فعالیت در دانشگاه تبریز می‌گوید:"‌ انجمن اسلامی این دانشگاه، تنها تشکل منتقد است که وجود دارد. اما به دلایل مختلف جلو فعالیت آن گرفته شده‌است و هم‌زمان با بازداشت این دانشجویان، در تمامی اتاق‌های انجمن پلمپ شده‌است و فعالیت آن به صورت معلق درآمده‌است. اما هیچ حکم رسمی مبنی بر منع موقت فعالیت این تشکل یا انحلال آن ابلاغ نشده‌است. از این رو هیچ فعالیت رسمی که در چارچوب تشکل‌ها باشد، صورت نمی‌گیرد." این فعال دانشجویی در ادامه می‌گوید:" دانشگاه با هماهنگی نیروهای امنیتی در خارج دانشگاه، قصد داشت با بازداشت این دانشجویان، فعالیت‌های آن‌ها را محدود کند و احتمال آن می‌رود، از آن‌جا که انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه نزدیک است، مسئولان به گروهی دیگر مجوز فعالیت با نام این تشکل بدهند."

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed