ودود اسدی در مصاحبه با رادیو آزادی :« آنها به نام اسلام پان فارسیسیم را به ما تلقین میکنند»

رادیو آزادلیق (بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد) ، خدیجه اسماعیل اوا

ودود اسدی، از فعالین حرکت ملی آذربایجان به حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب رشت در دادگاه تجدید نظر اعتراض نموده است. وی بر این عقیده است که محاکم ایران به اعتراض وی هیچ اهمیتی نخواهند داد و ممانعت از حبس وی اجتناب ناپذیر است. ودود اسدی پیش از اجرای حکم زندان با رادیو آزادی مصاحبه نموده است.

- آقای اسدی آیا حکم شما صادر شده است؟

بله، ده روزی میشود که حکم من معین و ابلاغ شده است و یک سال از آزادی محروم کرده اند، دادگاه رشت ادعا می کند که من بر علیه نظام تبلیغ کرده ام و گفته ام که حکومت کنونی حکومت فارس است و حکومتی اسلامی نیست و حکومتی ظالم و فاشیست است. حسین و محسن رحیمی دو تن دیگر از دوستانم همزمان با من بازداشت شده بودند که برای حسین نیز حکم شش ماه حبس تعزیری صادر شده و حکم محسن که برادر کوچکتر است هنوز مشخص نیست.

- محکومیت آنها به زندان بر چه اساسی است ؟

بر اساس همین اتهاماتی که به من زده اند. ما ترکها همیشه تابع اسلام بوده ایم و نصف ایران را ترکها تشکیل می دهند اما آنها با نام اسلام سعی در فارسیزه کردن ما دارند. ما از حق داشتن مدارس به زبان ماری و خواندن و نوشتن به این زبان محروم هستیم . برای تبلیغ و آموزش زبان فارسها و تمدن آنها در بین سایر ملل جهان صدها کلاس تشکیل داده اند و یا در رابطه با تاریخ دروغین و ساختگی ایران کتابهایی نوشته و به کتابخانه های چین هدیه داده اند. در همین کتب تاریخی، ترکها را وحشی وعقب مانده نشان داده اند اما ما نسل جدید آذربایجان نمی توانیم این موضوع را قبول کنیم.

سی سال پیش در جریان انقلاب اسلامی ایران مردم ما در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان به خیابانها ریختند ونظام شاهنشاهی پهلوی را سرنگون کردند تا بلکه ملت آذربایجان زیر پرچم اسلام و با معیار برادری پیشرفت کند. این همه در این راه شهید دادیم اما ملت ما در راه انقلاب همانند آجر به مصالح اولیه انقلاب استفاده شد اما نتوانستیم نتیجه ای از این همه فداکاریها بگیریم و ملت ما هنوز صاحب یک مدرسه به زبان مادری خود نیست.چشمان مادران و خواهران فعالان آذربایجانی را گریان می گذارند و آنها را در مکانهای نامعلومی در بازداشت موقت نگه می دارند. فعالین آذربایجان را محاکمه و با صدور احکام طویل المدت زندان،عمر آنها را می پوسانند. آنها مرا به "تبلیغ علیه نظام" متهم می سازند حال آنکه من تنها حقوق ملی ام را مطالبه کرده ام و اگر مطالبه حقوق ملی تبلیغ بر علیه نظام است پس می توان گفت که موضع حکومت بر علیه حقوق ملی ما آذربایجانیها است.

- تحقیر ترکها و پست شمردن آنها در کدام کتابها نوشته شده است؟

در ایران تمام کتب تاریخ، ترکها را تحقیر و پست می شمرد و خصوصا کتب درسی دوره راهنمایی ، ترکها و رهبران دولت های آنها را خونخوار و افراد عقب مانده ای معرفی می کنند. آنها می نویسند که پادشاهان فارس کارهای جاودانه ای انجام دادند و حقوق بشر را اجرا می کردند.اکثر شهرهای ایران از جمله اصفهان، شیراز و تهران در زمان صفویان آباد شده اند حال چرا در تاریخ چنین افتراهایی را به ترکها نسبت می دهند؟ این تحقیر و پست نشان دادن تاریخ ما از زمان رضا شاه پهلوی آغاز شده و تا کنون نیز ادامه دارد. حال آنکه در آن دوره لالایی مادرانمان به زبان ترکی آذربایجانی نیز ممنوع بود و به والدین کودک امکان نامگذاری فرزندشان با نامهای ترکی را نمی دادند. گفتنی است که وضعیت اقتصادی استانهای ترک نشین در ایران بسیار بد است بیش از نصف رشت ترک است اما برای لقمه ای نان محتاجند. چه گناهی داریم که نمی توانیم لقمه ای نان را در وطنمان به دست آوریم و جاده هایمان خراب است؟

- ادعا می شود که تعداد زیادی از ترکها در هیات حاکمه ایران هستند وبه همین خاطر وضعیت ترکها در ایران مطلوب است نظرتان در این باره چیست؟

در ترکی مثلی هست که می گوید:«کسی که دلش به حال ملت و زبانش نمی سوزد چه فایده ای دارد حتی اگر خان وسلطان باشد» بله فکر شما را قبول دارم. اکثر اهالی ایران یعنی بیش از 30 میلیون نفر ترک هستند.اگر دقت کنید از فوتبالیستها گرفته تا سیاستمداران ونظامیان ترک هستند اما متاسفانه تفکر آنها تفکر فارسی است وبه همین خاطر آنها در خدمت آن سیستم هستند.

آیت الله خامنه ای در شعار هایش می گوید:«آذربایجان بیدار است وتکیه گاه انقلاب است» اما هنگامی که رئیس جمهور افغانستان می آید با او به خوبی به زبان فارسی صحبت می کند اما زمانی که رئیس جمهور آذربایجان می آید با استفاده از مترجم با او صحبت می کند حال آنکه او زبان ترکی را به خوبی می داند.

در کتاب ادبیات دوره راهنمایی نوشته اند گویا تیمور لنگ میرود قبر فردوسی را باز می کند و می بیند که آنجا گلستان است اما زمانی که قبر پدر بزرگش را باز می کند می بیند که پدر بزرگش غرق در خون است و تف می کند و برمی گردد این را کدام تاریخ می نویسد وکدامین منبع آنرا تصدیق می کند؟ اینها همه دروغ و انحراف است.کتاب فردوسی در ایران کتابی جهت اختلاف انداختن بین ایران وتوران است وکتابی جهت تحقیر و پست شمردن ترکها و تبلیغ پان فارسیسم است.همه این مسائل مایه تاسف است ومن در پشت دین اسلامی که اینها تبلیغ می کنند افکار و سیاست خوبی نمی بینم.

- آقای اسدی شما را کی دستگیر نمودند؟

بلافاصله پس از برگزاری مراسم عروسی ام مرا دستگیر کردند.

-آیا در استناداتی که برای صدور این حکم در دادگاه عنوان شده اشاره ای به اجرای موسیقی و آواز ترکی در مراسم عروسی تان شده است؟

علت این بازداشت به پیش از اینها برمی گردد.من زمانی که در دانشگاه آزاد اردبیل دانشجو بودم مدیر مسدول نشریه دانشجویی سحر بودم ودر آن نشریه مطالبی در رابطه با فرهنگ وتمدن و ادبیات شفاهی ملت آذربایجان چاپ ومنتشر می کردیم اما نمی توانستند ما را دستگیر کنند چون ما هیچ کار غیر قانونی انجام نمی دادیم .ماموران وزارت اطلاعات به من گفتند که:« ما منتظر بودیم که تو عروسی کنی و ما در حین مراسم عروسی تو را دستگیر کنیم».

ما نه ضدیتی با خدا داریم و نه ضدیتی با هیچ ملتی. ما میگوییم که ما آذربایجانی ها نیز انسان هستیم وزبانی داریم. حقوق ما را پایمال نکنید. اگر اعمال سیاست از طریق ظلم و زندان امکان پذیر باشد آن موفع در خاکی که ما زندگی می کنیم دری تعبیه کنند و بگویند آذربایجان زندان است.

- آقای اسدی رشته تحصیلی شما چیست؟

رشته من زمین شناسی (جئومورفولوژی ) است. ابتدا دردانشگاه آزاد اردبیل تحصیل می کردم اما بعد از مدتی به خاطر وضعیت خانوادگی ام به رشت برگشته و آنجا ادامه تحصیل دادم.

- آیا شما تحصیلاتتان را به پایان رسانده اید؟

یک سالی هست که از دانشگاه فارغ التحصیل شده ام و ۲۹ سال دارم واگر آقایان از ادامه تحصیلم ممانعت نکنند در صدد ادامه تحصیلاتم هستم.

- آیا به حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب رشت اعتراض خواهید نمود؟

دوستان به من سفارش کردند که وکیل بگیرم اما در اینجا واضح و مشخص است که دادگاهها چگونه عمل می کنند .حقوق ما در قرآن کریم به رسمیت شناخته شده است وهمچنین در ماده ۱۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی تصریح شده است که همه ملیتهای ساکن ایران با هم برابرند ودر مفابل فانون از حق برابری برخوردارند اما آنها حتی به فانونهایی که خودشان نوشته اند نیز اعتنایی نمی کنند.

در کیفر خواستی که برای اینجانب صادر شده نوشته است که گویا من گفته ام حکومت ایران حکومتی فاشیستی است این اتهام افترایی بیش نیست.سوال من این است که آیا با زندانی کردن من مسدله حل می شود؟ من برادر و فامیل وخاندان و وطنی دارم. بگذارید ملت آذربایجان بداند که به چه نامهایی فرزندان آنرا به زندان میبرند وعمر آنها را تباه می کنند.من در مهلت معین به حکم صادره اعتراض خواهم کرد تا پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع شود اما فکر نمی کنم که این اعتراض من نتیجه مثبتی داشته باشد و حکم صادره از سوی آنها از ابتدا معین شده است.

ودود اسدی فعال ملی و مدنی آذربایجانی پیش از این نیز دستگیر شده بود. او دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اردبیل است. وی با مقالاتش در نشریات دانشجویی وسخنرانیهایش در مراسمات دانشجویان مشهور است.

اسدی پیش از این در می ۲۰۰۶ بدنبال چاپ کاریکاتوری در روزنامه رسمی دولتی ایران که آذربایجانیها را به سوسک تشبیه کرده بود بازداشت شده بود. علت دستگیری وی شرکت در تجمع اعتراصی و اعتصاب غذای دانشجویی در اعتراض به عمل توهین آمیز روزنامه ایران در دانشگاه آزاد اردبیل بود. اما مسئولین علیرغم بازداشت موقت او به مدت چهار ماه تا کنون هیچ اتهامی به وی وارد نکرده اند.

علیرغم اینکه اصل ۱۵ قانون اساسی ایران ، حق تحصیل به زبان مادری ومدافعه از فرهنگ ومدنیت را برای تمامی ملیتها به رسمیت شناخته اما درخواست آذربایجانیها مبنی بر تحصیل به زبان مادریشان(ترکی آذربایجانی) محقق نمی شود.بر اساس منابع مختلف در ایران بین ۲۰ تا ۳۵ میلیون آذربایجانی زندگی می کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه اش در رابطه با وضعیت حقوق بشر تصریح می کند که آذربایجانیهای ایران به دلیل تبعیضهای زبانی و اتنیکی از جمله ممنوعیت تحصیل به زبان ترکی در مدارس و تعویض نامهای جغرافیایی مناطق معترض هستند.

سازمان عفو بین الملل فعالین آذربایجانی در ایران که در راستای دفاع ازحقوق ملیشان فعالیت می کنند را در معرض فشار، حبس وشکنجه خوانده است و آنها را زندانی عقیدتی می نامد.

لینک گزارش رادیو آزادلیق : کلیک کنید

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed