ابراز نگرانی سازمان عفو بین الملل در خصوص خطر اعدام یونس آقایان اهل حق


سازمان عفو بین الملل با اعلام نگرانی خود از خطر اعدام یک ترک  اهل حق و دو زندانی دیگر، از مقامات ایران خواست تا حکم اعدام این اشخاص را لغو و شرایط برگزاری دادگاه عادلانه بر اساس استانداردهای بین المللی را برای آنها فراهم کند.

یونس آقایان زندانی علوی و یا اهل حق آذربایجانی و به همراه دو زندانی کرد به نامهای زانیار مرادی و لقمان مرادی محکومینی هستند که این سازمان در بیانیه منتشر شده در تاریخ 17 ژانویه 2013 در موردشان ابراز نگرانی کرده است.

در بیانیه آمده است که، سازمان عفوبین الملل به خاطر اظهارات این افراد در خصوص رفتارهای نامناسب و اعمال شکنجه جهت وادار کردن به اعتراف و همچنین صدور حکم در دادگاه ناعادلانه عمیقاً نگران است.

یونس آقایان در 26 دسامبر 2012 از زندان مهاباد در استان آذربایجان غربی به سلول انفرادی در زندان اورمیه انتقال یافته است که این مسئله احتمال اعدام قریب الوقوع وی را تقویت می کند. معمولاً زندانیان محکوم شده به اعدام چند روزی مانده به اجرای حکم به سلول انفرادی فرستاده می شوند.

بيانيه سازمان عفو بين الملل حاکيست که یونس آقایان بدنبال انتقال اش به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زده است ولی بخاطر عدم تماس این زندانی با خارج از زندان هنوز ادامه اعتصاب غذای وی و یا پایان آن معلوم نیست.

یونس آقایان از ترک های علوی روستای اوچ¬تپه شهرستان میاندوآب (قوشاچای) در استان آذربایجان غربی می باشد که در آذربایجان با نامهای "قزلباش های اهل حق"، " گوران" و یا "علی اللهی" هم شناخته می شوند.

براساس آمارهای تهیه شده توسط عفوبین الملل، بیشترین ریسک اعدام در ایران متوجه اقلیتهای ائتنیکی و دینی وهمچنین اقشار فقیر می باشد. سازمان عفو بین الملل پیشتر هم بیانیه هایی در خصوص اعدام ترک های علوی وسنی مذهب آذربایجان صادر نموده است.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed