اطلاعيه شماره 7 كميته تلاش براي آزادي بازداشت‌شدگان خودسرانه سياسي و عقيدتي

پنجشنبه بیست و چهارم آبان 1386

ادوارنیوز: گويا سير بازداشت‌هاي خودسرانه و غيرقانوني رو به فزوني گرفته است. در فاصله‌يي كه از زنداني شدن عمادالدين باقي رئيس انجمن حمايت از حقوق زندانيان مي‌گذرد، سهراب رزاقي استاد دانشگاه و مدير موسسه كنشگران، علي عزيزي و علي نيكونسبتي دو عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت و پدرام رفعتي از فعالان دانشجويي به بازداشتگاه روانه شده‌اند.

«كميته تلاش براي آزادي بازداشت‌شدگان خودسرانه سياسي و عقيدتي» با تاكيد بر تامين حقوق اساسي اين بازداشت‌شدگان نسبت به بازداشت معصومه منصوري دانشجوي دانشگاه اميركبير كه در روز پنجشنبه سوم آبان و پس از بازداشت پدرش علي منصوري در اوايل شهريورماه صورت گرفته است، ابراز نگراني كرده و ارائه دلايل قانوني درخصوص چرايي اين بازداشت از طرف مراجع قضايي را خواستار است.

همچنين بازداشت خانم مهين صارمي كه در تاريخ سيزدهم آبان‌ماه صورت گرفته باعث نگراني است. وي همسر علي صارمي است كه در شهريورماه و بعد از مراسم خاوران بازداشت شده است. اما در اين ميان شرايط نگهداري سعدي متين‌پور از فعالان دفاع از حقوق اقوام در زنجان كه هم‌اكنون در زندان به‌سر مي‌برد نيز قابل تامل است. سعيد متين‌پور فارغ‌التحصيل ليسانس فلسفه از دانشگاه تهران از ساعت 22:35 نيمه‌شب 4/ 3/86 در خيابان بازداشت و به مكان نامعلومي منتقل شده، پس از آن منزل او و پدرش توسط چهار مامور لباس شخصي تا ساعت 5 بامداد مورد بازرسي قرار مي‌گيرد. از جمله اقلام خارج شده از منزل ايشان ده‌ها جلد كتاب، نوار كاست - همگي مجوز چاپ از وزارت ارشاد داشته‌اند - يك جلد قرآن چاپ كردچي، شناسنامه، پاسپورت، كارت پايان خدمت است كه هيچ يك از اين اشياي خارج شده از منزل شماره گذاري نشده تا ليست دقيقي از آنها ارائه شود. تا مدت بيش از دو ماه هيچ اطلاعي از محل نگهداري وي در دست نبوده، در اين مدت سعيد چند بار تماس‌هاي ثانيه‌يي كوتاه مدت داشته كه مي‌گفته حالم خوب است.

پس از دو و نيم ماه تنها خبر از وضعيت وي اين بوده كه سعيد به بند 209 اوين منتقل شده است. در همين ايام از طرف اطلاعات زنجان، با پدر و مادر سعيد تماس گرفته و مي‌گويند وقت ملاقات دارند اما همسرش نمي‌تواند در اين ملاقات شركت كند. پدر و مادر سعيد وي را در حضور يك مامور به مدت چند دقيقه (حدود 10 دقيقه) در وضعيت بسيار نامناسبي ملاقات مي‌كنند، پس از آن به مدت نزديك يك ساعت از طرف مامور ديگري كه خود را بازجو معرفي كرده بود پيام‌هاي تهديد آميز مي‌شنوند، وي گفته بود كه هركس از حال پسرتان پرسيد حق نداريد بگوئيد حالش چگونه بود، فقط مي‌گوئيد حالش خوب بود و به همسرش نيز بگوئيد كه كاري نكند از زندگي ساقطش كنيم.

پس از اين مدت سعيد دوباره به بازداشتگاه اطلاعات زنجان منتقل شد ه و دور دوم بازجوييها در زنجان شروع مي‌شود. پس از آن يك وقت ملاقات دادند كه سعيد به نشانه ي اعتراض به وضعيت نامشخص و نا مناسب خود از شركت در اين ملاقات خودداري كرد.

پس از دومين دوره ي بازجويي سعيد به مدت يك ماه به حال خود رها مي‌شود كه اين را طي تماس‌هاي تلفني مي‌گفته است. اما روز 7/8/86 بعد از 25 روز بي‌خبري سعيد طي تماسي گفته است كه دور سوم بازجويي‌ها در اطلاعات زنجان شروع شده است.

در ضمن روز پنج شنبه 9/8/86 دادستان زنجان اظهار داشته كه شنبه 11/8/86 پنج نفري كه طي چند ماه گذشته بازداشت شده‌اند از جمله سعيد آزاد خواهند شد و خانواده‌ها بايد راس ساعت 11 شنبه در دادسرا حضور داشته باشند، كه شنبه ساعت 11 خانواده‌ها به دادسرا مراجعه مي‌كنند، نزديك ساعت 1 بعد از ظهر منشي دادستان گفتند دادستان مي‌گويند پرونده ي سعيد و بقيه بازداشت شدگان به دست ما نرسيده است. اين آخرين خبري است كه از اين پرونده در دست است.

«كميته تلاش براي آزادي بازداشت‌شدگان خودسرانه سياسي و عقيدتي» با ابراز خوشحالي از آزادي آقاي هادي قابل عضو جبهه مشاركت ايران اسلامي، بهنام سپهرمند، مازيار سميعي و آرمان صداقتي همه فعال دانشجويي بار ديگر بر ضرورت تامين حقوق اساسي همه زندانيان سياسي و عقيدتي تاكيد كرده و خواهان توجه فوري مقامات قضايي به پرونده‌هاي مربوطه در سراسر كشور به‌خصوص موارد زير است:

- عمادالدين باقي فعال حقوق بشر
- پرونده سه دانشجوي دانشگاه اميركبير مجيد توكلي، احمد قصابان و احسان منصوري كه هم‌اينك در مرحله تجديدنظر نيز قرار دارد.
- روناك صفارزاده فعال 21 ساله حقوق زنان در سنندج - منصور اسالو و ابراهيم مددي رئيس و نائب‌رئيس سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوسراني - ليلا حيدري، بهروز صفري، جليل غني‌لو، رضا متين‌پور از فعالان دفاع از حقوق اقوام در زنجان - هوشنگ مظاهري نويسنده اهل اصفهان - خانم هانا عبدي از فعالان حقوق زن در سنندج - بازداشت‌شدگان انجمن قرآن در سنندج - بازداشت‌شدگان دراويش بروجرد
- بازداشت‌شدگان در كردستان

22 آبان 1386

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed