درگیری در مراسم بزرگداشت ستارخان چندین نفر بازداشت شدند

اخبار روز: آدينه ۲۵ آبان ۱٣٨۶ - ۱۶ نوامبر ۲۰۰۷

بنابر گزارش های رسیده در مراسم بزرگداشت ستارخان، سردار ملی ایران که از سوی گروهی از ترک زبان ها برگزار شد، بین شرکت کنندگان و ماموران انتظامی درگیری به وجود آمده و عده ای دستگیر شده اند. گزارش سایت «اویرنجی نیوز» در این باره به شرح زیر است:

بنا به اخبار منتشره از منابع فعال دانشجوئی آذربایجان مراسمی که قرار بود عصر روز پنج شنبه در حرم حضرت شاه عبدالعظیم شهرری برگزار شود با دخالت نیروهای امنیتی به تشنج کشیده شد و تنی چند از فعالان حرکت ملی و فعالان دانشجوئی آذربایجان دستگیر شدند. براساس اخبار دریافتی نیروهای امنیتی و لباس شخصی رژیم با کار گذاشتن دهها دوربین در محوطه مزار شهید ستارخان به قصد تهدید و ایجاد رعب و وحشت از کسانی که برای شرکت در مراسم آمده بودند، فیلم و عکس تهیه می کردند. قسمتی از نیروهای ضد شورش نیز در محلی دورتر از مزار آماده هرنوع واکنش احتمالی بودند. در این بین رژیم با اجرای سخنرانی فرمایشی برای دانش آموزان دبیرستان "مدرس" شهر ری، تواشیح، قرائت زیارت عاشورا و ... قصد تصاحب مراسم را داشت. همچنین بر سر مزار شیخ محمد خیابانی نیز که پارسال محل اجرای مراسم فعالان حرکت ملی آذربایجان بود نمایشگاه عکس ترتیب داده شده بود تا بهیچ وجه برگزارکنندگان مراسم نتوانند به اجرای مراسم مدنی خود بپردازند.

گفته می شود حجت السلام عظیمی قدیم که جهت سخنرانی در مراسم از قم به طرف شهر ری در حرکت بود ساعاتی چند بازداشت شده است.

بر اساس آخرین اخبار دریافتی تعدادی از فعالان آذربایجان در این مراسم دستگیر شده اند. اطلاعات بدست آمده از اسامی دستگیر شدگان تا این لحظه: ۱) رسول رضایی اهل شاهین دژ(سایین قالا) ۲) عیوض خانی اهل شاهین دژ(سایین قالا) ٣) سونمز سایین اهل شاهین دژ(سایین قالا) ۴) وحید راستگو، اهل تبریز و دانشجو در تبریز ۵) اسرافیل رفیعی، اهل زنجان و دانشجوی دانشگاه رجایی ۶)حمیدرضا شفیعی اهل تبریز و دانشجوی دانشگاه رجایی ۷) داریوش عبادپور ٨) بلال ولی زاده ۹) جعفر پژمان ۱۰) حسین ستاری ۱۱) آراز نقی پور ۱۲) آیدین ؟ ۱٣) ایواز ؟

علاوه بر نامبردگان تعدادی از خانم ها و آقایان نیز دستگیر شده اند که اطلاع دقیقی از هویت آنها در دست نمی باشد.

شرکت کنندگان در مراسم امسال قطعنامه ای صادر کردند که متن آن بشرح زیر می باشد.

بیانیه ی پایانی حاضران در مراسم سالگرد ستارخان

به نام خدا

ظلمت صریح با تو سخن گفت پس تو هم با او به استعاره و ایما سخن مگو

ما شرکت کنندگان در نود و سومین مراسم سالگرد سردار کبیر آذربایجان شهید ستارخان، با ایمانی راسخ به درستی راهی که انتخاب کرده ایم و با تکیه بر پشتیبانی مردم خود و با قسم به خون شهیدانی که در سالهای گذشته، خون خود را نثار آذربایجان کرده اند و ضمن تاکید دوباره بر ادامه مبارزات مدنی خویش، خواسته های خود را به حضور ملت خویش اعلام می کنیم.

۱. ما از حکومت جمهوری اسلامی ایران میخواهیم که از برخورد امنیتی با فعالان مدنی آذربایجان دست بردارد و با آگاهی از اینکه این فشارها خللی در اراده این ملت بزرگ ایجاد نمی کند به این فشارها سریعا خاتمه دهد.

۲. زندانیان سیاسی و فعالان مدنی و حقوق بشر آذربایجان را بدون هیچ قید و شرطی آزاد نماید.

٣. طی سالهای اخیر تعداد زیادی از نشریات کثیرالانتشار و دانشجویی هویت طلب و مستقل توقیف شده و مدیران مسئول آنها مورد ارعاب قرار گرفته اند. توقف این توقیفها و بازگشایی این نشریات را خواستاریم.

۴. مجازات تحصیلی دانشجویانی که به دلیل فعالیتهای هویت طلبانه و مدنی گرفتار احکام کمیته های انظباطی دانشگاهها شده اند فورا لغو شود.

۵. امواج بیکاری، مواد مخدر و مهاجرت، آذربایجان را در معرض تهدید قرار داده است. عدم مسئولیت پذیری مسئولان در این خصوص غیر قابل تحمل شده است. ما مجازات مسئولین قاصر و مقصر را خواستاریم.

۶. بخشنامه مجبوریت تدریس به زبان فارسی در موسسات و دانشگاههای کشور ملغا اعلام گردد.

۷. مقدمات رسمی شدن زبان ترکی و ایجاد کانالهای رادیویی و تلویزیونی به این زبان در سراسر ایران فراهم شود.

٨. پروژه استان سازی در آذربایجان متوقف گردد و نام آذربایجان به استانهای آذربایجانی نشین برگردد و نیز اسامی بومی منطقه اعاده شود.

۹. آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان حفاظت شود و از غارت و تخریب عمدی و یا سهوی آن جلوگیری گردد.

۱۰. به نام اسلام به اقدامات نژاد پرستانه ادامه ندهد و اگر میخواهد به چنین کارهایی ادامه بدهد پسوند اسلامی را از نام رسمی کشور حذف نموده و به جای آن از عنوان "جمهوری پارسی ایران" استفاده کند.

۱۱. همچنین ادامه روابطه ایران با ارمنستان را محکوم میکنیم و معتقدیم که تا اعتراف ارمنستان به نسل کشی شیعیان قره باغ اشغالی و بازگرداندن سرزمین های اشغال شده به آذربایجان، کشورهای مسلمان باید روابط خود را با این رژیم اشغالگر قطع کنند.

۱۲. تروریستهای پ ک ک و پژاک و نیز قاچاقچیان تحت حمایت این جنایتکاران، جان و مال مردم در غرب آذربایجان را هدف تعدی قرار داده اند. برخورد قاطع با تروریستهاو قاچاقچیان را در غرب آذربایجان خواستاریم و سیاستهایی را که در راستای تغییر ترکیب جمعیتی این منطقه در حال پیاده شدن است را به شدت محکوم می کنیم.

۱٣. مزار ستارخان سردار ملی بر اساس وصیت نامه آن شهید بزرگوار به تبریز منتقل شود.

شرکت کنندگان در مراسم نود و سومین سالگرد شهادت ستارخان سردار ملی

۲۴آبانماه سال ۱٣٨۶

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed