گزارشی از آخرین وضعیت زندانیان سیاسی آذربایجان

دوشنبه بیست و هشتم آبان 1386

گزارش زیر شرح مختصری از آخرین وضعیت فعالان سیاسی آذربایجان است، بدیهی است که این گزارش تنها شامل اسامی افرادی می شود که این کمیته موفق به شناسایی آنان شده است و به طور یقین، تعداد زندانیان سیاسی در آذربایجان بیش از آمار موجود است.

1. عباس لساني،محکوم به 2 سال حبس تعزیری، هم اکنون در بند عمومی زندان اردبیل دوران محکومیت خود را می گذراند .

2. جليل غني‌لو، فعال سیاسی اهل زنجان در تاریخ 5 خرداد ماه 86 بازداشت شد. ابتدا به زندان اوین و سپس به زندان زنجان انتقال یافت. وی پیش از این نیز در دوم اسفند 1386 بازداشت و به مدت 26 روز در بند 209 زندان اوین نگهداری شد.

3. بهروز صفري، فعال سیاسی اهل زنجان، در اوایل خرداد ماه بازداشت شد و تاکنون اطلاع موثقی در مورد مکان نگهداری وی وجود ندارد.

4. ،ليلا حيدري، همسر بهروز صفري از ششم شهريور 86 در بازداشت بسر می برد و به گفته ی خانواده اش، در زندان زنجان نگهداری می شود. وی هنگامی که برای ملاقات با همسر زندانیش به اداره اطلاعات مراجه کرده بود، بازداشت شده است.
5. علي‌رضا متين‌پور، برادر سعيد متين‌پور از ششم شهريور 86 در بازداشت بسر مي‌برد.

6. صالح كامراني، وكيل دادگستري، 27 مرداد ماه بازداشت شد و هم اکنون در بند 209 زندان اوین نگهداری می شود. ایشان در سال 85 نیز بازداشت و به مدت 6 ماه در زندان به سر برده بود.

7. ايلقار مرنلي (يعقوب سالكي‌نيا)، 34 ساله، فعال حقوق بشر و از بنيانگذاران كميته دفاع از زندانيان سياسي آذربايجان، از نهم آبان 86 در بازداشت بسر مي‌برد.

8. دکتر محمدعلی حیدری روزنامه نگار و استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز و مراغه، از5 آبان در بازداشت بسر مي‌برد.

9. میر قاسم سیدین زاده، روزنامه نگار، فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران و مفسر سیاسی روزنامه همشهری دهم آبان ماه در تهران بازداشت شده است.

10. محمد نصرتی فعال حرکت ملی آذربایجان و دانشجوی دوره فوق لیسانس رشته آمار دانشگاه آنکارا، از سوم مهر 86 در بازداشت بسر مي‌برد.

11. عبدالله عباسی جوان، 36 ساله، استاد دانشگاه شهيد رجايي، در تاريخ 28 مرداد 86 بازداشت شده است و در بند 209 زندان اوین به سر می برد.

12. سعيد متين پور،32 ساله، فارغ التحصیل رشته فلسفه دانشگاه تهران به مدت بيش از 5 ماه است که در بازداشت بسر مي‌برد. متین پورکه روزنامه نگار هفته نامه يارپاق و همکار روزنامه های محلي استان آذربايجان بوده است، در تاریخ 5 خرداد ماه بازداشت شد. وی پس از انتقال به زندان اوین مجددا به بازداشتگاه اداره اطلاعات زنجان منتقل و هم اکنون در این مکان نگهداری می شود.

13. هادي حميدي شفيق، 23 ساله دانشجوی رشته معماری و اهل تبریز، به مدت 3 ماه است در بازداشت به سر می برد. وی اخیرا از سوی دادگاه انقلاب ارومیه به تحمل 7 ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

15. الیاز یکانلی(علی خدابخش) روزنامه نگار و از نویسندگان هفته نامه توقیف شده صدای ارومیه از ۲۱ آذر ۱۳۸۵ در زندان ارومیه بسر می برد. گفته می شود وی به دلیل شرایط نامناسب نگهداریش در زندان، دچار بیماری اعصاب شده است.

16. مصطفي ميدان نورد، وی از سوی دادگاه به تحمل 4 ماه حبس تعزیری محکوم شده است و هم اکنون در زندان ارومیه نگهداری می شود.

17. ابراهیم معینی،روزنامه نگار

18. رضا پاشايي، روزنامه نگار

19. مهدي نوري (ايلمان)، دانشجوي دانشگاه نقده، از 1 خرداد 85 در بازداشت به سر می برد.

20. علي شادي، فعال سیاسی اهل تبریز، روز 26 شهریور ماه بازداشت شد. وی که پیش تر از سوی دادگاه به تحمل 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، هم اکنون در زندان تبریز دوران محکومیت خود را می گذراند.

21. جواد حسن پور، فعال سیاسی اهل شهرستان اهر، روز 12 شهریور ماه بازداشت شد و هم اکنون در زندان اهر نگهداری می شود.

22. امیر عباس بنای کاظمی، روز 24اردیبهشت ماه 1386در منزلش در تبریز بازداشت شد و پس از یک ماه حبس در بازداشتگاه اطلاعات تبریز، هم اکنون در زندان تبریز نگهداری می شود، وی روز 25 شهریور ماه از سوی دادگاه به تحمل 2 سال حبس تعزیری
محکوم شد.

نکته قابل توجه در مورد افراد یاد شده، نگهداری طولانی مدت آنها در بازداشت موقت و عم رسیدگی قضایی به پرونده های آنان است. در حالی که طبق اصل سی و سوم قانون اساسی و بند 3 میثاق بین المللی حقوق مدنی- سیاسی " مقدمات محاکمه متهم می بایست در اسرع وقت فراهم شود."

همچنین مطابق با اصل سی و پنجم قانون اساسی و بند 3 ماده 14 میثاق، " داشتن وکیل در کلیه مراحل بازداشت و محاکمه از حقوق اولیه فرد محسوب می شود." حال آنکه در مورد افراد یاد شده و بسیاری دیگر از متهمان سیاسی، این حق از سوی نهادهای امنیتی نادیده گرفته شده و متهم در طول دوران بازداشت، حق تماس و یا ملاقات با وکلای خود را ندارد.

طبق بخشنامه حقوق شهروندی ، هر متهم حق دارد در ایام بازداشت با بستگان درجه اول خود مکاتبه و یا ملاقات داشته باشد، با این وجود اکثر خانواده های زندانیان سیاسی آذربایجان، از محل نگهداری بازداشت شدگان بی اطلاع بوده و تاکنون امکان ملاقات با آنان را بدست نیاورده اند.

" فقط شخص متهم در مقابل مقامات قضایی، پاسخگوست، احضار یا جلب بستگان وی اعم از بستگان دور یا نزدیک ممنوع است."(بخشنامه حقوق شهروندی) علی رغم تأکید قانون بر مصونیت بستگان متهم از تعقیب و یا بازداشت، لیلا حیدری همسر بهروز صفری در تاریخ 6 شهریور ماه دستگیر شده و همچنان با گذشت 3 ماه در بازداشت به سر می برد. علیرضا متین پور، برادر سعید متین پور نیز در روندی مشابه دستگیر شده است.

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر، با اعتراض به تضییع حقوق افراد یاد شده ، خواهان روشن شدن هر چه سریعتر وضعیت آنان می باشد.

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

http://www.schrr.net/spip.php?article816

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed