گزارشی در رابطه با دو زندانی سیاسی و عقیدتی؛سعید متین پور و جلیل غنیلو

حق: سعید متین پور و جلیل غنیلو دو زندانی هویت طلب ترک از فعالین سیاسی و مدافع حقوق بشر شناخته شده در شهر زنجان می باشند که تا زمان تنظیم این گزارش (شنبه نهم خرداد 1386) خبر چندانی از وضعیت آنها در دست نمی باشد .و بعضا اخباری که از ایشان منتشر می شود بر میزان نگرانی هامی افزاید.امید است با تلاش فعالین مدافع حقوق بشر و پیگری فعالین حرکت ملی و هویت طلبان آذربایجان هر دو زندانی هر چه سریع ترآزادی خود را بدست آورند.

نا مشخص بودن محل نگهداری سعید متن پور و جلیل غنی لو

با گذشت حدود 35روز از بازداشت جلیل غنی لو و سعید متین پور وضعیت این دو زندانی در هاله ای از ابهام قرار دارد.

گفته می شود این دو تاکنون چندین بار با خانواده خود تماس گرفته اند ولیکن محل نگهداری ایشان معلوم نمی باشد…

توکل غنی لو برادر جلیل در ابتدای دستگیری برادرش در مصاحبه با خبرنگار وبلاگ دوستاق در زنجان گفته است:" جهت حضور در دیدار مردمی هفتگی دادستان زنجان -آقای گل محمدی- به دفتر وی مراجعه کردم اما دادستان زنجان از پذیرش بنده امتناع کرد ودر نهایت منشی دادستان از زبان وی به من گفت که دستگیری جلیل هیچ ربطی به من ندارد و جلیل با حکم نیابت قضایی از سوی دادگاه انقلاب استان تهران بازداشت گردیده است."

غنی لو در این مصاحبه همچنین اضافه می کند:" اداره اطلاعات زنجان در پاسخ مراجعات و درخواستهای ما جهت اطلاع از موارد اتهامی جلیل جواب سر بالا به ما می دهد و می گوید که ما از دادن هرگونه اطلاعاتی از پرونده معذوریم و به قاضی پرونده مراجعه کنید و این در حالی است که سیستم قضایی و دستگاه امنیتی از اعلام نام شعبه صادر کننده حکم جلب امتناع میکنندو خانواده را در حالت بلاتکلیفی قرار داده اند"

غنی لو در مصاحبه خود با وبلاگ دوستاق از احتمال انتقال جلیل غنی لو وسعید متین به زندان اوین خبر داده است وی تصریح می کند که با توجه به وضع روحی دو زندانی و شیوه غیر انسانی بازجوییها در زندان اوین که به دوران سعید امامی برگشته است خانواده ها واقعا نگران وضعیت جسمی و روحی جلیل و سعید هستند و خواهان مشخص شدن قاضی صادر کننده حکم جلب برای آنها واعلام اتهامات وارده می باشند.

در نتیجه این اظهار نظرها این شائبه به وجود آمده است که سعید متین پور و جلیل غنی لو به بند 209 اوین منتقل شده اند.ولیکن در این مورد چندان نمی توان اظهار نظر قطعی نمود...

تهدیدات مکرر دو فعال ترک

بسیاری بر این باورند که فشار بر فعالین حرکت ملی آذربایجان در شهر زنجان حتی از شهرهایی همچون تبریز ،اردبیل و ارومیه نیز بیشتر می باشد.ازینرو بدیهی است که سعید و جلیل به عنوان دو نیروی شناخته شده در راس هرم تحت فشار نیروهای حکومتی باشند. گفته می شود هر دو فعال ترک طی سالهای گذشته بارها مورد تهدید نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.

در قیام تاریخی خرداد 85 ،شهر زنجان نیز همچون دیگر شهرهای آذربایجان و ترک نشین صحنه اعتراضات به سیاستهای تبعیض آمیز حکومت تهران بود.متین پور و غنی لو با توجه به نقش محوریشان در شهر زنجان توانستند مانع از به خشونت کشیده شدن اعتراضات گردند.

متین پور در تجمع مقابل استانداری زنجان در سخنرانی خود از سیاستهای حکومت انتقاد کرد و خواستار رفع سیاست تبعیض نژادی و زبانی گردید.

سعید پس از آن بارها از سوی عوامل نیروی انتظامی،سپاه پاسداران و اداره اطلاعات زنجان مورد تهدید واقع شد.ماموران چندین بار نیز به خانه وی هجوم آوردند ولی سعید را در خانه نیافتند.سال پیش هنگامی که پس از مسافرت چند روزه ای از ترکیه بر می گشت در مرز ایران به مدت چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.ماموران گذرنامه و کتابهای عمدتا با موضوع فلسفه وی را ضبط نمودند...
غنی لو نیز بارها مورد تهدید تلفنی افراد ناشناس قرار گرفته است.از بیشتر احضار شوندگان به اداره اطلاعات در شهر زنجان سئوالاتی درباره سعید و جلیل شده است که همگی حاکی از حساسیت ویژه نسبت به دو فرد می باشد...

دستگری در روز 2 اسفند 1385 به هنگام بزرگداشت روز جهانی مادری در شهر زنجان

روز 2 اسفند 1385 به هنگام برگزاری بزرگداشت روز جهانی مادری در شهر زنجان غنیلو و متین پور پس از ضرب و شتم شدید از سوی ماموران نیروی انتظامی و اطلاعاتی دستگیر و روانه بازداشتگاه شدند.تعداد افراد دستگیر شده به دهها تن می رسید که واکنشهای داخلی و خارجی را علیه جمهوری اسلامی برانگیخت .دستگیر شدگان روز زبان مادری در شهر زنجان به مرور پس از اخذ تعهد و به قید وثیقه آزاد گردیدند.

جلیل غنی لو که به مدت یک هفته به بند 209 زندان اوین انتقال یافته بود با شکنجه های بی رحمانه بازجویان مواجه شده بود که بنا به اظهار برخی از دوستان آقای غنی لو آثار شکنجه در قسمت های مختلف بدن ایشان پس از حتی چندین روز آزادی از زندان کاملا مشهود و نمایان بوده است.

بازجویان از غنیلو خواسته بودند که به ارتباط خود با کشور های دیگر و از جمله به جاسوسی برای کشور ترکیه اعتراف نماید.ولی او با مقاومت خود بازجویان خود را از عملی شدن این خواسته نا امید کرده بود.

غنی لو پس از ۲۶ روز بازداشت در سلول انفرادی در زندانهای زنجان و بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شد. متین پور نیز پیش از غنیلو در روز شنبه ۱۲ اسفند پس از تحمل 10روز زندان آزاد گشته بود...

دستگیری غیر عادی در خرداد ماه 86

روز جمعه 4 خرداد سعید متین پور در یکی از خیابانهای زنجان توسط ماموران اطلاعات دستگیر شد.ماموران پس از انتقال سعید به مکانی نامعلوم به منزل مسکونی ایشان رفته و به مدت چندین ساعت منزل وی را مورد تفتیش و بازرسی قرار داده و سرانجام تعدادی کتاب و کامپیوتر شخصی وی را ضبط نمودند.

شیوه دستگیری متین پور چنان غیر عادی و نامتعارف بود که سازمان دانش آموختگان ایران-شعبه زنجان در محکومیت دستگیری متین پور و غنی لو در بیانیه خود آورده است: " علاوه بر چرايی و علت بازداشت آقايان متين‌پور و غنی‌لو، نحوه بازداشت آنان نيز بسيار نگران كننده می‌باشد. بازداشت خيابانی آن هم در نيمه‌شب همراه با استفاده از چشم‌بند و برخورد تحقيرآميز حتی با همسر آقای متين‌پور، بدون شك اقدامی غيرقانونی و برخلاف اصول 22، 32 و 39 قانون اساسی، قانون مصوب مجلس در مورد "حفظ حقوق شهروندان" و منشور جهانی حقوق بشر – كه ايران نيز يكی از كشورهای امضاﺀ كننده آن است- می‌باشد".

در همین رابطه جبهه مشاركت منطقه زنجان نیز در بیانیه اعتراضی خود شیوه دستگیری این دونفر را ناپسند و خارج از قواعد منطبق بر قانون اساسي و حقوق شهروندي مصوب مجلس شوراي اسلامي
دانست.

فقط دو روز پس از دستگیری متین پور توکل غنی لو خبر از دستگیری برادرش در شب یکشنبه ۵ خرداد داد.دستگیری غنی لو هم در شرایطی صورت گرفت که 3 روز از اعلام بزرگداشت اولین سالگرد قیام 1 خرداد 85 در تبریز گذشته بود.

ابراز نگرانی عفو بین الملل از وضعیت متین پور و غنی لو

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه های جداگانه ای نسبت به وضعیت نامعلوم این دو زندانی ابراز نگرانی نمود.در این بیانیه ها که در 7 ژوئن2007 منتشر شده اند عفو بین الملل از احتمال شکنجه دو فرد زندانی خبر داده است.گرچه هنوز بسیاری از سازمانهای مدافع حقوق بشر بین المللی از جمله سازمان دیدبان حقوق بشر عکس العملی از خود نشان نداده اند.

نگارش سناریو ها برای فعالین آذربایجانی

باور عده ای بر اینست که اطلاعات جمهوری اسلامی از مدت ها پیش در حال پرونده سازی و سناریو نویسی برای فعالین سیاسی و حقوق بشر است.آنچه امروز در دانشگاه امیر کبیر تهران اتفاق افتاده است نمونه ای از این پرونده سازی ها و سناریو نویسی ها می باشد...

بر این اساس گفته می شود فعالین آذربایجانی نیز از این نوع توطئه های نیروهای اطلاعاتی در امان نمی باشند. فساد اخلاقی و جاسوسی از جمله این اتهاماتی است که بصورت نه چندان جدی به برخی از فعالین سیاسی در سالهای گذشته نسبت داده شده است.و این می تواند نشانگر وجود چنین سیاستهایی و تقویت آنها در دو سال گذشته در نهاد های امنیتی جمهوری اسلامی باشد.

برخی عنوان می کنند که هردو زندانی تحت شکنجه روحی و جسمی قرار دارند تا از آنها اعترافات ساختگی گرفته شود.جلیل غنی لو پس از آزادی در اسفند ماه گذشته خبر از شکنجه جسمی خود در زندان اوین داد.غنی لو به دوستان خود گفته بود پس از انتقال به زندان اوین به مدت یک هفته زیر شکنجه بودم که در نتیجه آن چندین بار بیهوش شدم.غنی لو گفته بود که تلاش شکنجه گران این بوده است که او به جاسوسی برای کشور ترکیه اعتراف نماید....

این طرز برخورد با غنیلو و دستگیری ناگهانی و همزمان او و متین پور و همچنین عدم پاسخگو بودن اداره اطلاعات و دستگاه قضایی بخوبی نشانگر تدوین سناریویی علیه این دو نفر می باشد. سناریویی که هدف آن بدنام کردن حرکت ملی آذربایجان به طور عام و صدور حکم سنگین برای این دو زندانی به طور خاص می باشد.در این میان دستگیری حسین رحمتی و بهروز صفری در زنجان بر میزان نگرانی ها افزوده است.

سکوت مدعیان دفاع از حقوق بشر

بیشتر افراد ،تشکلها و رسانه های مدعی دفاع از حقوق بشر در قبال مسائل آذربایجان سکوت پیشه نموده اند.این افراد بدون آشکار نمودن این سیاست در حالی چشم بر نقض گسترده حقوق بشر در آذربایجان بسته اند که این عمل تنها به قدرت سرکوب دستگاه استبداد خواهد افزود....

بدون شک وجود چنین سیاستهایی و برخوردهای کاملا متمایز در قبال موارد مشابه از میزان اعتبار افراد و سازمانهای مدعی دفاع از حقوق بشر خواهد کاست.

گرچه چندین سازمان و گروه با پوشش خبری محدود و صدور بیانیه به دستگیری متین پور و غنیلو واکنش نشان دادند ولی با توجه به وضعیت این دو زندانی انتظاری بیش از این مدافعان حقوق بشر می رود.چرا که در مواردی مشابه، حمایت ایشان بسیار گسترده تر بوده است.

به امید آزادی آنها و تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed