روزنامه نگار اورمیه ای اسماعیل جوادی تبرئه شده است

اورمونيوز(۸ تير ۱۳۸۶): اخبار رسیده از اورمیه از تبرئه ۴ نفر از فعالان سیاسی اورمیه از جمله روزنامه نگار اسماعیل جوادی از طرف دادگاه انقلاب ارومیه در روزهای اخیر گزارش می دهد.

۴ نفر از ۵ فعال سیاسی اورمیه که به جرم ترتیب دادن تظاهرات روز جهانی زبان مادری که در تاریخ ۲ اسفند ماه ۱۳۸۵ در اورمیه و سایر شهرهای آذربایجان صورت گرفت، در شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه محاکمه گردیدند، تبرئه شدند.

در پی این اعتراضات دهها تن از شرکت کنندگان در تظاهرات بازداشت شده وتظاهرات کنندگان مورد حمله نیروهای انتظامی و لباس شخصی قرار گرفته و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند.

طبق حکم صادره از طرف درویشی رئیس شعبه یک دادگاه انقلب اورمیه میر احمد قریشی به علت کشف ۳۱۸ عدد اطلاعیه دعوت برای شرکت در تظاهرات در محل کسب به پرداخت سه میلیون وجه نقد بدل از حبس محکوم، همچنین اسماعیل جوادی، حسین حسینی کیا، جمشید حسینی کیا و ابوالفضل عالیلو به دلیل انکار بزه انتسابی و عدم کشف اشیاء ممنوعه از محل کسب و منزل تبرئه شدند. این ۵ نفر به جرم مشارکت در تشکیل هسته مرتبط و ارتباط با حزب تجزیه طلب آذربایجان و دعوت مردم برای شرکت در اغتشاش و شورش و اقدام علیه امنیت کشور مورد محاکمه قرار گرفتند. به نظر می رسد انتشار اخبار مربوط به این فعالین از طرف سازمانهای بین المللی دفاع از حقوق بشر و همچنین رسانه های مختلف در صدور حکم تبرئه برای آنها بی تأثیر نبوده است.

سازمان عفو بین الملل در گزارش تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۰۷ که در رابطه با نقض حقوق اقلیتهای اتنیکی ساکن در ایران منتشر کرده، خبر مربوط به دستگیریهای روز جهانی زبان مادری در اورمیه و بازداشت روزنامه نگار اسماعیل جوادی را ذکر کرده است. این سازمان همچنین در بیانیه ۸ مارس ۲۰۰۷ مربوط به دستگیریهای روز جهانی زبان مادری در شهرهای آذربایجان تعداد بازداشت شدگان این اعتراضات در اورمیه را با استناد به گزارشهای کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان (آسمک) بیش از ۵۰ نفر ذکر کرده است. سازمان عفو بین الملل در این بیانیه نیز از وضعیت اسماعیل جوادی و ابوالفضل عالیلو ابراز نگرانی کرده بود.

اسماعیل جوادی روزنامه نگار و عضو هیات تحریریه هفته نامه فردای ما در اورمیه، روز ۲۹ بهمن سه روز قبل از روز جهانی زبان مادری توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان اورمیه دستگیر شده و بعد از نزدیک ۲۰ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شده بود. این روزنامه نگار بعد از آزادی به قید وثیقه و با وجود تهدیدهای مستقیم اداره اطلاعات اورمیه اخبار مربوط به بازداشتها و محاکمه فعالان سیاسی اورمیه را به رسانه های خارجی منتقل کرد.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed