صدور وثیقه های سنگین برای فعالین آذربایجانی

واحید قاراباغلی
vahidqarabagli@gmail.com

۹ ماه از بازداشت "سعید متین پور" روزنامه نگار و فعال حقوق بشری، "جلیل غنی لو" و " بهروز صفری" از فعالان اجتماعی و ۶ ماه هم از دستگیری عليرضا متين پور، برادر سعید متین پور و خانم ليلا حیدری همسر بهروز صفری گذشت در این میان اخباری مبنی بر تبدیل قرار بازداشت این فعالین به قرار وثیقه از طرف شعبه یک معاونت امنیتی دادسرای انقلاب تهران به ریاست قاضی موسوی منتشر شده است.

بنابه اظهارات یکی از خانواده فعالین زنجانی،دادگاه وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای سعید متین پور ۱۲۰میلیون تومانی برای علیرضا متین پور و بهروز صفری و قرار ۸۰ میلیون تومانی برای لیلا حیدری و جلیل غنی لو صادر کرده است.

زندانیان و خانواده های آنها به این قرارها اعتراض نموده اند و عنوان نموده اند که توان پرداخت چنین وثیقه هایی را ندارند.

عطيه طاهری همسر روزنامه نگار "سعید متین پور" به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که همسرش طي تماسي تلفني به وی گفته است، مقامات گفته اند که اتهامات او " اقدام عليه امنيت ملي " و " همکاری با بيگانگان" اعلام شده است. اما آقای متین پور این اتهامات را رد می کند و تاکید دارد که تنها به دفاع از حقوق و آزادیهای شهروندان پرداخته است.وی اخیرا به بند عمومی زندان اوین منتقل شده است.

احتمالا" اتهام دیگر فعالینی که در زندان اوین هستند اقدام علیه امنیت ملی باشد.

در این میان بیش از 900 نفر از فعالان سیاسی اجتماعی با امضای بیانیه ای خواستار آزادی سریع و بی قید و شرط لیلا حیدری شدند .در بخشی از این بیانیه که به ابتکار جمعی از زنان آذربایجانی تهیه شده ،آمده است:لیلا حیدری هنگام ملاقات با همسر زنداني خود، بهروز صفري (از فعالان سياسي آذربايجان) بازداشت و اكنون پنجمين ماه دستگيري خود را در بند 209 زندان اوين در حالي مي‌گذراند كه به‌ گفته منابع خبری و بنا به گزارشِ گزارشكران حقوق بشر، بارها در زندان دچار حمله‌های قلبی و میگرن شده است، بطوری که دو بار در حین بازجویی، بیهوش شده و حتي مسوولان بهداري نسبت به وضعيت او هشدار داده‌اند.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed