گفتگوی ابراهیم ساوالان با جواد حسن پور فعال فرهنگی و هویت طلب آذربایجان بعد از آزادی از زندان

رمز پیشرفت حرکت ملی آذربایجان مردمی بودن آن است.

مدتی است که از زندان آزاد شده است کمی خسته به نظر می رسد شاید من این طور فکر می کردم اما بعد از صحبت هایمان مشخص شد که همچنان مصمم است و با اراده. زندان آدم را پخته تر می کند!

سابقه ی آشناییم با جواد به سالها قبل بر میگردد زمانیکه عضو شورای شهر اهر بود. و سر رفاقتمان نیز کاملا به مسئله ی دستگیری اش حساس بودم چه آنکه در این مدت فشار های زیادی را متحمل شد علاقه ای نداشت که عنوان شود فوت پسرش ائلشن در ایام دستگیری زخمی سنگینی بود .

به علت شرایط خاص و فضای امنیتی امکان مصاحبه چندان مقدور نبود و بارها این مهم به تعویق افتاد که نهایتا سئوالاتی مکتوب را پیشش بردم و حاصل متنی شد که در پیش رو دارید:

خودتان را معرفی فرمایید:

اینجانب جواد حسن پور، متولد 1353 اهر، فارغ التحصیل رشته ادبیات فارسی هستم و از سال 79 به شغل کتابفروشی در اهر مشغول بوده ام.

زمینه آشنایی خود را با حرکت ملی و هدف خود را از پیوستن به این حرکت و خلاصه ای از فعالیتهای خود را عنوان نمایید:

تبعیضهایی که در قوانین مصوب و طرح های اجرایی توسط شوونیزم حاکم اتخاذ و اجرا می شود روز به روز با اعتراض قشر روشنفکر و مردم حق طلب مواجه می شد ما نیز از طریق نشریات دانشجویی و فعالیتهای دانشگاهی هر چه بیشتر با ماهیت حق طلب این حرکت آشنا شده و خود را در برابر آن مسئول احساس می کردیم. برای اینکه بتوانیم مطالبات خود را به مردم منتقل کنیم که همان مطالبات خود مردم بود. در دوره دوم انتخابات شورای اسلامی کاندیدای اهر شدم که با استفاده از فضای باز نسبی و تریبونهای بدست آمده و حضور در جمع مردم و مساجد، در کشاندن خواسته های حرکت ملی به داخل جامعه نقشی هر چند کوچک در مطلع کردن مردم، آن هم در سخت ترین شرایط سانسور و بایکوت خبری بود. تهیه پلاکاردها و پوسترها و بروشورهایی با مضامین ملی و فرهنگی آذربایجان و پخش آن در میان مردم علاوه بر آگاهی بخشی مردم باعث ایجاد هماهنگی و انسجام فعالانی بود که قبلا همدیگر را نمی شناختند و با تمرکز دز این ستاد تبلیغاتی تاثیر شگرفی در فعالیتهای بعدی شهرستان اهر و اطراف آن داشتند، بطوریکه بعد از آن حضور در قلعه بابک و مراسم ستارخان با هماهنگی صورت می گرفت و همه ساله مرا قبل از این مراسم به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار می دادند.

یکبار نیز قبل از مرا به بهانه پخش فراخوان مراسم اعتراض به کشتار مردم قره باغ به همراه برادر زنم آقای طاهر بیانی دستگیر و به مدت 5 روز مورد بازجویی قرار دادند.

همزمان با اعتراض ملت آذربایجان در جریان وقایع خرداد ماه، مردم اهر نیز روز 4 خرداد اعتراض بسیار گسترده ای را انجام دادند و اینجانب در یدان معلم (قره باغ میدانی) مطالبات مردم آذربایجان را در 7 بند که خواستار اجرایی شدن اصول معطل مانده قانون اساسی (15 و 19)، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی تحصیل به زبان مادری بود قرائت کردم که مردم اهر با فریادهای یاشاسین آذربایجان تایید می نمودند.

15 ماه بعد در تبریز دستگیر شده و به مدت 25 روز در بازداشتگاه تبریز و یک ماه نیز در زندان اهر محبوس بوده و با قرار وثیقه 20 میلیون تومانی آزاد شدم.

آیا به احکام صادره، رفتار هایی که در طول سالها ی گذشته و دستگیری ها اعتراض هم دارید؟

آقای باهوش دادیار شعبه ی نوزده دادگاه تبریز نیز این سئوال را مطرح کرد چرا باید اعتراض نکنم در حالیکه صحبت از آزادی های قانونی و اولیه ی یک انسان و طلب کردن حقوق برابر مصوب قانون جرم محسوب می شود در حالیکه اعتراض به عدم تحصیل زبان مادری جرم محسوب می شود چرا اعتراض نکنم؟

چرا باید شرکت کردن در مراسم بزرگداشت قهرمانان ملی بابک و ستار خان جرم محسوب شود بله اعتراض دارم.آقای قاضی اعتراض دارم به اینکه اصول 15 و 19 قانون اساسی و در کل همه قانون اساسی فقط به صورت یک کتابچه جیبی تزیینی در آنده است و صحبت کردن از آن باعث بازجویی، زندان می شود.

تفتیش عقاید هم وطنان بر اساس اصل 20 قانون اساسی ممنوع است و بر اساس اصل 57 قانون اساسی شرکت در راهپیمایی و تجمعات آزاد است و دستگیری خود سرانه افراد بر اساس اصل 32 ممنوع است به عدم مراعات این اصول اعتراض دارم. با دستگیر شدگان مانند قرون وسطی بر خورد می شود و...

موارد صریح نقض حقوق خانواده ی خود را خصوصا همسر و برادر و پدر را بیان نمایید؟

برادرم رضا بدون هیچ توجیهی دو ساعت قبل از قیام مردم اهر دستگیر و 15 روز در بازداشتگاه تبیرز مورد بازجویی قرار گرفت. برادر بزرگمان عوض آقا چند روز بعد از قیام اهر به اتهام شرکت در تجمع غیر قانونی دستگیر و 20 روز در اداره ی اطلاعات و زندان اهر مورد آزار و اذیت قرار گرفت و در نهایت قاضی او را به 6 ماه زندان تعزیری و 70 ضربه شلاق محکوم کرد. پدر 65 ساله ی من حافظ علی حسن پور را نیز یک روز دستگیر کردند و به مدت چند ساعت در حالیکه دستبند زده بودند با حرف های رکیک تحقیر و تهدید می کردند و به حدی فضای رعب و وحشت ایجاد کرده بودند که با پیغام ها و تهدید های آنها همسرم الناز بیانی که در ان زمان باردار پسرم ائلشن بود بیمار شد و طبق نظر پزشکان فوق تخصص به خاطر استرس های وارده بر مادر، فرزند با نارسایی قلبی به دنیا آمد و تنها 4 ماه زندگی کرد. که این امر باعث وارد شدن ناراحتی روحی غیر قابل تصوری برای الناز شده است.

شکنجه های و اذیت های دوره ی بازجویی به چه صورتی بود؟

سلول انفرادی به مدت 25 روز، بازجویی های مکرر و با چشمان بسته به مدت سک ماه و هر روز در چند نوبت و چندین ساعت.
فشار های روحی و روانی به همراه کتک های فیزیکی جزء شکنجه ها ی آنها بود. مقارن با روز تولد پسرم ائلشن در کمال وقاحت بارها این مسئله را یاد آوری کردند، مشت و لگد همراه با فحش و ناسزا و تهدید جزء امور روز مره بود!

اهداف حرکت ملی آذربایجان و رمز پیشرفت آن در جامعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

اهداف حرکت ملی آذربایجان آزادی تحصیل و تدریس به زبان ترکی، برخورداری از حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی یکسان با سایر ملت ها، برخورداری از آزادی بیان، آزادی کامل و رهایی ملت آذربایجان در همه ی ابعاد انسانی مورد نظر ماست.

رمز پیشرفت این حرکت، مردمی بودن آن است که بر خواسته از دل و آرزوهای خود مردم است. از همه ی فعالین و دلسوزان آذربایجان می خواهم که در مقابل این همه اعتماد مردم و آرزوهای قلبی آنها تلاش و توان خود را برای انسجام بخشی حرکت و آگاهی بخشی مردم از تبعیضات وارده و حقوق فرهنگی و ملی بکار گیرند.

به عنوان سئوال آخر حرکت را در چه مرحله ای ارزیابی می کنید و چه توصیه ای به همفکران خود دارید؟

حرکت در مرحله ی آگاهی بخشی و رساندن پیام خود به مردم است شوونیسم حاکم در هشتاد سال گذشته با بسیج تمامی نیرو ها و بهره گیری از امکانات انسانی و رسانه ای سعی کرده است ملت آذربایجان را از هویت واقعی و مطالبات انسانی اش دور سازد. در چند شال گذشته نیز با تخریب فعالین حرکت در افکار عمومی مردم و وارونه جلوه دادن خواسته های ملت سعی در انحراف اذهان حقیقت طلب دارد. لذا در چننی مرحله ای رساندن اهداف حرکت بدن کوچکترین انحراف و دخالت دادن سلیقه ها با عنوان حرکت مد نظر ماست. فعالین باید با تلاش شبانه روزی و با استفاده از همه ی کانال های ممکن ارتباط خود را با مردم بیش از پیش مستحکمتر و قوی تر بسازند زیرا ممکن است هر روز افراد فرصت طلب و ابن الوقت! وابسته به جریان های حکومتی و غیر حکومتی دیگر سعی کنند با مصادره ی این شعار ها و تحریف آنها به نفع خود و پتانسیل مردم را در مسیر های دیگری بکار اندازند.

به همه ی فعالین لازم است صرف نظر از اسم ها و طیف ها که هرکدام آنها در جای خود برای هر آذربایجانی قابل احترام است تنها به منافع ملی آذربایجان و آزاید و رسیدن به مطالبت آن فکر کنند.

ساوالان

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed