آزادی چهار تن از فعالان آذربایجانی بازداشتی، مراسم افطاری در تهران، هنوز پنج فعال دیگر در بازداشت به سر می‌برند

پنج‌شنبه ۱٨ مهر ۱٣٨۷ - ۹ اکتبر ۲۰۰٨

ساوالان سسی: شامگاه روز گذشته ۱۷ مهر، چهار تن از بازداشت شدگان آذربایجانی مراسم افطاری چهارشنبه ۲۰ شهریور ۸۷ در خیابان نواب تهران، به قید کفالت از بند ۲۰۹ زندان اوین تهران آزاد شدند.

آقايان اكبر آزاد، صياد محمديان، عباس نعيمي و حسين حيدري آزاد شدگان روز گذشته هستند.

آنها پس از آزادي ادعا کرده اند که بدنبال بازداشت، از حقوق اساسي خود محروم گشته و تقریبا تمام مدت بازداشت را در انفرادی بند ۲۰۹ اوین تحت فشارهای جسمی و روحی قرار داشته اند.

با آزادی این فعالین آذربایجانی تعداد زندانیان محبوس مربوط به این مراسم به ۵ نفر کاهش یافت. پیش از این نیز ده تن از بازداشت شدگان که شامل زنان و کودکان نیز می شدند آزاد شده بودند.

خاطر نشان می شود نیروهای امنیتی در شامگاه چهارشنبه ۲۰ شهریور ۸۷ با یورش به منزل یکی از فعالین آذربایجانی نزدیک به بیست نفر از شرکت کنندگان در یک ضیافت افطاری را دستگیر و روانه بند ۲۰۹ زندان اوین نمودند.

علیرضا صرافی(مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده دیلماج)، حسن راشدی(نویسنده مجله وارلیق)٬ سعید محمدی موغانلی (شاعر و روزنامه نگار)، حسن رحیمی بیات (فعال حقوق بشر) و مهدی نعیمی(شاعر ومدرس زبان ترکی در دانشگاهها) اسامی افرادی است که با گذشت نزدیک به یکماه از زمان بازداشت، همچنان بدون داشتن حق ملاقات با خانواده در زندان اوين و در سلول انفرادی نگهداری می شوند.

به گفته خانواده ها نامبردگان در این مدت تنها یک تماس تلفنی کوتاه با منزل داشته اند، خانواده ها از آنجا که مسئولین ذی ربط از دادن هر گونه اطلاعات در مورد وضعیت و اتهام بازداشت شدگان خودداری می کنند از شرایط موجود ابراز نارضایتی کرده و خواستار رفتار قانوني با بازداشت شدگان هستند.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed