تبعيد و ۵ سال زندان برای عسگر اکبرزاده از فعالین دانشجویی هویت طلب در اردبیل

چهارشنبه ۲۰ آذر ۱٣٨۷ - ۱۰ دسامبر ۲۰۰٨

ساوالان سسی: عسگر اکبرزاده، فعال دانشجويی در اردبیل، به اتهام « بر هم زدن امنیت کشور» به ۵ سال زندان همراه با تبعيد به زندان زاهدان محکوم شده است.

حکم عسگر اکبرزاده، که دادگاه انقلاب شهر اردبیل به رياست قاضی حسن زاده آن را صادر کرده، روز چهارشنبه ۲۰ آذر در پی اولین جلسه محاکمه او صادر و به وی ابلاغ شده است.

گزارشها حاکیست به اکبرزاده مهلتی برای آخرین دفاع داده نشده و هیچ بررسی در خصوص ادعاهای وزارت اطلاعات و صحت و سقم مدارک موجود در پرونده صورت نگرفته است، دادگاه او بیش از ۱۰ دقیقه طول نکشیده و قاضی با پرسیدن تنها چند سوال ( دو سوال) این حکم را صادر کرده است.

استنادات قاضی حسن زاده در متن حکم جهت احراز جرم عبارتند از:تشکیل گروه حرکت ملی آذربایجان ، تهیه وتکثیر وتوزیع اعلامیه ، بیانیه و سی دی های پان ترکی و شرکت درجلسات و مراسمات قلعه بابک ، شرکت در مراسم ۲۱ آذر کوه ، سالگرد مشروطیت در تبریز ، شرکت یادواره ستارخان در شاه عبدالعظیم ، شرکت در مراسم تدفین محمدعلی فرزانه یکی از فعالان پان تورک، شرکت درتجمعات دانشجویی ، شرکت در کلاس رقص آذربایجانی و نشان نماد گرگ با دستهایش به عنوان سمبل قومگرایان ، شعارنویسی و ارسال اخبارکذب به سازمانها، گروهها و رسانه های خارجی و سایت اینترنتی ساوالان سسی ،تهیه سی دی، اعلامیه، و بیانیه و تکثیر و پخش آن، ترویج و تبلیغ تفکرات قومگرایانه و تجزیه طلبانه.

نامبرده وکیل نداشته و دادگاه او به صورت غیر علنی برگزار گردیده است.

عسگر اکبرزاده، ۲۳ ساله و دانشجوی شیمی دانشگاه پبام نور اردبیل است که ۲۰ خرداد ۸۷ توسط نيروهای امنيتی در مقابل درب دانشگاه بازداشت و مدت ۲۸ روز را در بازداشتگاه اداره اطلاعات و زندان مرکزی شهر اردبیل سپری کرد. وی سپس به قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد گشت.

در این مدت بازداشت خانواده اين فعال دانشجويی، بیش از ۲۰ روز را در بی خبری کامل از وضعیت و محل نگهداری او بسر بردند و مادر وی توسط ماموران اداره اطلاعات اردبیل تهدید شده بودند که در خصوص خبر رسانی وضعیت فرزندشان او را نیز دستگیر خواهنذ کرد. اکبرزاده پس از آزادی از زندان اعلام داشت که در مدت بازداشت اش جهت دادن اعترافات دروغین در معرض شکنجه جسمی و روحی بوده است.

عسگر اکبر زاده پيش از اين نيز چند بار دستگير و زندانی شده و در دادگاهی «غيرعلنی» پس از محاکمه با اتهام های «اقدام عليه امنيت ملی» و « تبلیغ علیه نظام» به زندان و پرداخت جريمه نقدی متهم شده بود.

او در خرداد ۸۵ هنگام پخش فراخوان برای تظاهرات متعاقب سلسله اعتراض های آذربايجان دستگير و زندانی شده و در دادگاهی غير علنی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به پرداخت ۶۰۰ هزارتومان جريمه نقدی محکوم شد. وی باز در مهرماه همان سال به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق پخش اعلامیه بازداشت و بعدها به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

سازمان عفو بين الملل در نوامبر سال ۲۰۰۶ و فوريه ۲۰۰۷ بيانيه های جداگانه ای را در باره عسگر اکبرزاده صادر کرده و نسبت به سلامتی او در زندان ابراز نگرانی کرده بود.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed