بیانیه آداپ در مورد حوادث خونین روستای سنی نشین قیزیل خنه یه در اورمیه

يکشنبه ۱٣ بهمن ۱٣٨۷ - ۱ فوريه ۲۰۰۹

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران٬ آداپ٬ نگران وضعیت اهالی روستای قیزیل خنه یه (خانقاه سرخ) در شهر ارومیه٬ استان آذربایجان غربی که در تاریخ ۲۴ دیماه ۱۳۸۷ مورد حمله قرار گرفته اند می باشد. آداپ از حکومت جمهوری اسلامی ایران می خواهد تا ضمن توضیح در مورد حوادث اخیر٬ برای حفظ حقوق بیش از ۴۰۰ هزار نفر ترک سنی مذهب که در آذربایجان غربی زندگی می کنند٬ اقدامات لازم را انجام دهد.

مسلمانان سنی یک اقلیت مذهبی در ایران هستند. تبعیضهای مذهبی بر علیه ترکهای سنی مذهب به شکل جلوگیری از ایجاد مدارس دینی٬ محدودیت در ادامه تحصیلات عالی٬ عدم اجازه برای تشکیل سازمانها و انجمنهای غیر دولتی و همچنین ممانعت از رسیدن به سطوح بالا در جامعه٬ اعمال می شود. دولت ایران با تغییر مسیر منابع آبی روستاهای آنها موجب کم آبی در روستاها شده و در نتیجه مشکلات اقتصادی برای آنها فراهم می کند.

روز ۲۴ دیماه ۱۳۸۷ صدها تن از کشاورزان روستای قیزیل خنه یه با هدف جلوگیری از تغییر مسیر منابع آب زیرزمینی روستایشان برای مصارف صنعتی تجمع صلح آمیزی در جاده اورمیه - سلماس به پا کردند. اما دهها مأمور نیروی انتظامی با استفاده از سلاح گرم و گاز اشک آور به کشاورزان بی سلاح حمله ور شدند. آنها همچنین به وسائل نقلیه متعلق به روستائیان که در محل پارک شده بود خسارت وارد کرده٬ پلاک آنها را کنده و با خود بردند. بیش از ۳۰ تن از جمله بارزاد نظامی افشار٬ مقداد نظامی افشار٬ سعید جعفرپور٬ محمد صمدزاده٬ بهرام قلیزاده٬ نادعلی قلیزاده (فرزند بهرام قلیزاده)٬ نادعلی علیپور٬ معراج علیپور٬ حیدر علیپور٬ سلیمان ابراهیم زاده٬ ناصر قلیزاده٬ اکبر رستمی٬ اسکندر اصلانی٬ الهوردی اصلانی٬ فرامرز جعفری٬محمد جعفری٬ نقی -ع و داوود - ش بازداشت شدند.

برخی از بازداشت شدگان زخمی بودند ولی امکانات درمانی برای آنان در ساعات اولیه فراهم نشد. آنان ۵ و یا ۶ ساعت دیرتر و به علت خونریزی به بیمارستان منتقل شدند. بازداشت شدگان در طی ۱۰ روز پس از بازجویی تحت شکنجه شدید به تدریج و با قرار وثیقه آزاد شده اند. آنها به جرمهایی از قبیل شورش علیه دولت و تمرد از دستورات در دادگاه نوشین شهر (۳۰ کیلومتری ارومیه و ۵ کیلومتری قیزیل خه نیه) محاکمه خواهند شد.

آداپ ضمن فرا خواندن دولت جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به تبعیضهای مذهبی در آذربایجان و سایر نقاط ایران خواستار تحقیق در مورد حادثه خونین روستای قیزیل خه نیه و رسیدگی به وضعیت قربانیان آن می باشد. آداپ از مراجع قضایی ایران می خواهد به جای محاکمه روستائیانی که مورد حمله قرار گرفته و متحمل خسارتهای جانی و مالی شده اند٬ عاملین حمله مسلحانه به کشاورزان بی سلاح را مورد محاکمه و کیفر قانونی قرار دهد.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed