یک فاتحه ، دو ماه حبس...

رادیو آزادلیق (بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد) ، خدیجه اسماعیل اوا

مگر انسان را به خاطر یک فاتحه دو ماه حبس می کنند؟

بستگی دارد فاتحه را کجا بدهید.به گفته یداله عباسی جوان برادر عبدالله عباسی جوان ( استاد دانشگاه شهید رجایی تهران در ایران) ،وی به خاطر حضور بر سرمزار ستارخان و نثار فاتحه بازداشت شده است.

عباسی جوان و خواهرزاده اش حسین حسینی(دبیر انجمن اسلامی رازی اردبیل)نوامبر سال گذشته در شهر ری دستگیر شدند.آنها حین شرکت در مراسم بزرگداشت رهبر جنبش مشروطیت در سالهای ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۴ دستگیر شدند. به گفته فعالان حقوق بشر نامبردگان در بند ۲۰۹ زندان اوین که در اختیار وزارت اطلاعات ایران است نگهداری می شوند.

چند روز پیش از این حسین حسینی آزاد شد اما هنوز از وضعیت عبدالله عباسی جوان اطلاعی در دست نیست.اتهامات وارده به عباسی جوان به صورت رسمی اعلام نشده و به وی امکان ملاقات با خانواده و وکیل داده نمی شود.

یدالله عباسی جوان در مصاحبه با رادیو اروپای آزادی اعلام کرد:

"بیش از ۷۰ روز است که برادر من را دستگیر کرده اند، در این مدت دو بار به دادگاه انقلاب تهران مراجعه نموده ام و پرسیده ام که چرا برادر مرا بازداشت کرده اید؟مگر وی چه کار خلافی انجام داده است؟ او فقط بر سر قبر ستارخان رقته و فاتحه ای خوانده است.تا کنون اجازه ملاقات خانواده با عبدالله را نداده اند و وی را در سلول انفرادی نگه می دارند"

یدالله عباسی جوان از نگهداری بستگان اش در سلول انفرادی خبر داده و از شکنجه برادراش ابراز ناراحتی نمود. به گفته او حسین حسینی نیز شکنجه شده است.

یداله عباسی جوان:
"حسین را خیلی شکنجه داده اند. زندان اوین که بدون شکنجه نیست. حسین مورد ضرب و شتم و آزار و اذیت قرار گرفته و دو ماه در سلول انفرادی حبس شده است. دفعه پیش، عبدالله را بازداشت و آنقدر شکنجه داده بودند به گونه ای که وی در مدت ۴ ماه بازداشت اش در سلول انفرادی بند ۲۰۹ توانایی انجام امورات شخصی اش را نیز نداشت"

گقتنی است که عبدالله عباسی جوان در سال ۲۰۰۷ در منزل شخصی اش در تهران دستگیر و ۱۳۰ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت به سر برد. در این مدت سازمانهای بین المللی از شکنجه جسمی و روانی وی خبر دادند. در همان سال شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران وی را به یکسال حبس تعلیقی به مدت پنج سال محکوم نمود.

به گفته انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران-آداپ،حسین حسینی نیز پیش از این توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در این مدت تحت بازجویی توام با شکنجه قرار گرفته بود.

حسینی در اواخر ماه ژوئن ۲۰۰۸ دستگیر و یک ماه دربازداشتگاههای اداره اطلاعات نقده(سولدوز) و اردبیل در بازداشت به سر برد . او سپس به قید وثیقه ۱۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد.پیش از این نیز حکومت ایران، عباسی جوان را به اتهاماتی همچون پان تورکیسم،اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در مراسمات غیر قانونی متهم ساخته بود.

یدالله عباسی جوان ضمن ابراز تعجب از دستگیری برادرش به علت حضور در مراسم ستارخان می گوید:

«آنها طرفدار ستارخان و دوستدار آذربایجان هستند».

- مگر طرفداری از ستارخان و دوست داشتن آذربایجان جرم است؟

«بله، اگر به نظر حکومت ایران اینها جرم نیست برادرم را چرا دو ماه در زندان حبس کرده اند؟ دفعه قبل نیز به او می گفتند، تو دوستدار آذربایجان و ترکها هستی و به همین خاطر تو را دستگیر کرده ایم».

یدالله عباسی جوان از مبارزه بستگان بازداشت شده اش در راستای حقوق ملی و مدنی آذربایجانی ها در ایران خبر می دهد و می افزاید:

«بالاخره باید در این مملکت حق وعدالت حکمفرما شود ملت ما هیچ حقوقی ندارد اگر الان شما یک نوشته ترکی به من بدهید نمی توانم بخوانم و باید در بین دروس مدارس ، زبان ترکی هم باشد و ترکی در مدارس تدریس شود در ایران حدود ۳۰ میلیون ترک زندگی می کنند وگرنه برادر من هیچ دشمنی دیگری با حکومت ندارد».

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران-آداپ اعلام نموده است که عبدالله عباسی جوان و حسین حسینی هر دو زندانی عقیدتی هستند.

قانون اساسی ایران تحصیل به زبان مادری را برای تمام ملیتها به رسمیت می شناسد اما آذربایجانیها که بیش از یک سوم ایران را تشکیل می دهند خواسته اشان مبنی بر تحصیل به زبان مادری در مدارس اجرا نمی شود و حکومت ایران فعالینی را که در راستای این خواسته ها مبارزه می کنند به تجزیه طلبی و پان ترکیسم متهم می سازد.

برای شنیدن کلیک کنید

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed