برگزاری جلسه دادگاه دو فعال مدنی در تبریز

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱٣٨۷ - ۲ فوريه ۲۰۰۹

ساوالان سسی: جلسه محاکمه دو فعال مدنی، روز چهارشنبه، ۹ بهمن ۸۷ در شعبهدوم دادگاه انقلاب تبریز بطور غیر علنی برگزار شد.

حمید والایی و غلام نجفی دو فعال مدنی هستند که به همراه وکیل مدافعانشان آقایان نقی محمودی و میر علی اصغر اسماعیلی در جلسه دادگاه حضور یافتند و به اتهام وارده مبنی بر« تبليغ عليه نظام» پاسخ دادند.

متهمان این پرونده که در خصوص پخش ويژه نامه نشريه دانشجویی گونش با عنوان " گذاري بر حماسه خرداد آذربايجان" با اتهام تبلیغ علیه نظام روبرو شده بودند در جریان دادگاه با ارائه مجوز نشريه فوق، اتهام وارده را بی پايه و اساس خواندند اما قاضی بیات،رئیس شعبه دوم دادگاه انقلاب ضمن رد دفاعیات متهمان و بی اعتبار خواندن مجوز رسمی نشریه دانشجویی گونش، با اصل قرار دادن گزارش اداره کل اطلاعات آذربایجانشرقی اعلام کرد: "غير ممكن است كه اداره اطلاعات در مورد نشريه اي كه مجوز داشته باشد برخورد كند، حتماً اين نشريه مجوز ندارد."

متهمان در دفاعيه ای که به دادگاه ارائه دادند ابراز داشته اند که:

« اين اتهامات از سوی اداره اطلاعات به ما وارد شده، اما فعالیتهای ما کاملا قانونی بوده است و اساسا جرم محسوب نمی شوند.»

لازم به ذکر است والایی که فارغ التحصیل رشته حقوق است پیش تر از طرف اداره اطلاعات تبریز در آزمون کانون وکلای آذربایجان شرقی رد صلاحیت شده بود. حمید والایی وغلام نجفی تابستان ۱۳۸۷ توسط نيروهای امنيتی دستگیرشده و پس از تحمل ۱۴ روز بازداشت موقت به قید وثيقه به صورت موقت از زندان آزاد شدند.

فرانت لاین (سازمان بين المللي براي حفاظت از مدافعان حقوق بشر) در ۸ اوت ۲۰۰۸ طی بیانیه ای اعلام نمود حمید والایی در معرض شکنجه و بد رفتاري از جمله شامل کتک و فشار هاي رواني بود بطوریکه این شکنجه ها سبب شکسته شدن دندانها، التهاب و خونریزی لثه ها و آسیب از ناحیه پای راست و سر وی شد. به دنبال درخواست هاي مکرر خانواده والایی، وی براي درمان زخم هائي که در طول بازداشت متحمل شده است به درمانگاه زندان منتقل گرديد.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed