شکنجه رامین صادقی، فعال آذربایجانی در بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل

جمعه ۷ فروردين ۱٣٨٨ - ۲۷ مارس ۲۰۰۹

ساوالان سسی: منابع موثق گزارش می دهند: «رامین صادقی اصل، از فعالین مدنی آذربایجانی در اردبیل که روز ۱۷ بهمن ۸۷ در خانه پدریش بازداشت شده است کماکان در شرایط وخیمی و زیر شدید ترین شکنجه ها در بازداشتگاه وزارت اطلاعات اردبیل به سر می برد».

محمد صادقی، برادر این فعال آذربایجانی ۲۴ اسفند ۸۷ پس از تحمل ۱۷ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده است. پیشتر نیز ابراهیم صادقی، برادر کوچکتر نامبردگان پس از تحمل دو هفته بازداشت از زندان آزاد شده بود .

در این میان به گفته یکی از زندانیانی که به تازگی از بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل آزاد شده است ماموران به صورت هولناکی رامین و برادرش محمد صادقی را شکنجه نموده اند.

بازجویان آنها را به مدت چند روز از یک پا آویزان کرده و با دستگاهی به نام چرخ و فلک شکنجه کرده اند.

«دادن شوک الکتریکی به نقاط حساس بدن، ضرب و شتم شدید، زدن شلاق با استفاده از کابل ، سلول انفرادی، بی خوابی دادن و توهين و تحقير» نیز از جمله دیگر روش هايی بوده که جهت گرفتن اعترافات دروغین به کار برده شده است.

به گفته این منبع موثق، برادران صادقی تحت این شکنجه های شدید جسمی و روحی مجبور به اقرار به کارهای ناکرده شده اند.

از جمله اینکه اعتراف نامه ای را امضا کرده اند که در آن نشان می دهد نامبردگان به همراه سه تن دیگر از فعالین آذربایجانی در مغان از رود آراز( ارس - رود مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان) گذشته و با عوامل خارجی در آنسو ارتباطات نزدیکی داشته اند تا رهنمودهای لازم را برای پخش سی دی و اعلامیه و در کل پیشبرد حرکت آذربایجان از آنها دریافت کنند.

آنها همچنین مجبور شده اند تا بر علیه دیگر فعالین آذربایجانی از جمله عباس لسانی و همسر وی اعترافات دروغین بدهند.

از طرفی به گفته مدافعان حقوق بشر، قرار بود رامین صادقی نیز پس از اتمام تحقیقات اداره اطلاعات پیش از عید نوروز آزاد شود اما زمانی که وی جهت طی مراحل محاکمه، در دادیاری دادسرای اردبیل حضور یافته، حاضر نشده است که صحت اعترافات موجود در پرونده در زمان بازپرسی را تایید نماید.

وی اعلام نموده است که « تمامی این اعترافات زیر شکنجه های شدید جسمی و روحی از وی اخذ شده و فاقد اعتبار است». اما دادیار دادسرای اردبیل پس از شنیدن سخنان رامین دستور داده که وی را به منظور قبولاندن اعترافات پیشین دوباره به اداره اطلاعات بازگردانند.

رامین و دو برادر دیگرش در مدت بازداشت از حق داشتن وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده اند.

شایان ذکر است پیش از این نیز رامین صادقی در جریان مناسبتهای مختلف از جمله روز جهانی زبان مادری (۲ اسفند ۸۵) دستگیر و پس از یکماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود.

سازمان عفو بین الملل همزمان با بازداشت این فعال آذربایجانی با اتشار بیانیه ای او را زندانی عقیده نامیده وخواهان آزادی وی شده بود.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed