کمپین امضای یک هفته ای عفو بین الملل آلمان با خواست آزادی برای «سعید متین پور» و «شاهرخ زمانی»

جمعه ۲۲ آذر ۱٣۹۲ - ۱٣ دسامبر ۲۰۱٣
ساوالان سسی: سازمان عفو بین الملل آلمان، به مناسبت روز جهانی حقوق بشر با آغاز کمپین جمع آوری امضا خواهان آزادی دو فعال مدنی ترک در ایران شده است.
این کمپین یک هفته ای که از هشتم دسامبر در شهر هایدلبرگ آلمان با هدف جمع آوری امضاء برای آزادی سعید متین پور و شاهرخ زمانی در حال برگزاری است، تا روز پانزدهم دسامبر ادامه دارد و در جریان آن همچنین به شرح موارد مختلف نقض حقوق بشری در جامعه آذربایجانی در ایران پرداخته می شود.

قرار است امضاهای جمع آوری شده برای آزادی این دو زندانی وجدان به مسئولان قضایی و حکومتی ایران ارسال شود.

سعید ساعد عضو فعال انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) که مقیم آلمان بوده و چند سالی است با عفو بین الملل از نزدیک کار می کند از اعضای برگزار کننده این کمپین است. وی معتقد است که: "جلب توجه به وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی کاری است که خارج نشینان با دسترسی هایی که به سازمانهای بین المللی حقوق بشری دارند به راحتی می توانند انجام دهند". او تلاشهایش برای آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی آذربایجانی در ایران را وظیفه انسانی و ملی خود می داند و می گوید: " باید همواره به یاد داشته باشیم که اگر آنها امروز در زندان هستند بخاطر از خودگذشتگی هایشان برای احقاق حقوق انسانی جامعه ما بوده است. آنها ساکت ننشستند با اینکه می دانستند ریسکهای است ولی باز فعالیت مدنی خود را برای جامعه و آینده ای بهتر انجام دادند".

این برای چندمین سال متوالی است که آداپ با همکاری عفو بین الملل و استفاده از امکانات این سازمان اقدام به تشکیل کمپین امضا برای آزادی زندانیان سیاسی آذربایجانی می نماید.

سعید متین پور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی با اتهامات "ارتباط با بیگانگان و تبلیغ علیه نظام" به ٨ سال حبس تعزیری محکوم شده است. متین پور در ششمین سال گذراندن حبس خود در زندان اوین تهران می باشد. به گفته عطیه طاهری، همسر سعید متین پور تا به امروز درخواستهای این زندانی عقیدتی جهت دسترسی به پزشک متخصص، استفاده از حق مرخصی و برخورداری از حق آزادی مشروط همواره بی جواب مانده است. طبق قوانین ایران آزادی مشروط شامل سعید متین پور که بیش از نصفی از دوران محکومیت خود را گذرانده است می شود.

شاهرخ زمانی فعال حقوق کارگری در دادگاه انقلاب تبریز از طرف قاضی رحیم حملبر با اتهامات "مشارکت در تشکیل گروه غیرقانونی، اجتماع و تبانی برای فعالیتهای غیرقانی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری" در کل به ١١ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است. او هم اکنون برای دو سال است که در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان رجایی شهر کرج می باشد.

سازمان عفو بین الملل سعید متین پور و شاهرخ زمانی را زندانیان عقیدتی و وجدان می داند که بخاطر فعالیتهای مدنی و صلح آمیزاشان زندانی شده اند. این سازمان حقوق بشری در مراجعت های مختلف از حکومت ایران خواهان آزادی بی قید و شرط آنها شده است.









 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed