دیدگاه واشنگتن : فعالین آذربایجانی همچنان در زندانهای ایران بسر می برند

ساوالان سسی: لینک خبر-24/12/2007

فعالین حقوق بشری همچنان از نگهداری فعالین آذربایجانی در زندانهای ایران خبر می دهند.

فاخته زمانی مدير انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربایجانی ميگويد عباس لسانی یکی از این فعالین می باشد." عباس لسانی فعال پیشگام آذربایجانی از سال ۲۰۰۶ در زندان اردبیل نگهداری می شود.او به تازه گی بعد از تحمل ۵۰ ضربه شلاق باید جهت گذراندن ۱۲ ماه دیگر خود را به زندان اهر معرفی کند.عباس لسانی طی چندین نامه سرگشاده به برخوردهای غیر قانونی مسئولین زندان ، نقض حقوق خود و دیگر زندانیان آذربایجانی اعتراض کرده بود."


فاخته زمانی می گوید سلامتی عباس لسانی که چندین بار اعتصاب غذا کرده است در معرض خطر است.

" در نتیجه شکنجه ها و اعتصاب غذا عباس لسانی با مشکلات سلامتی مواجه شده است. بر اساس معلومات ما، او به شکنجه های مختلفی از جمله شلاق معروض مانده است."

به گفته مدافعان حقوق بشر در میان بازداشت شدگان ، فعالین دیگر آذربایجانی نیز وجود دارد. از آنها میتوان به بهروز صفری و همسر وی ليلا حیدری، سعيد متين پور و برادر او عليرضا متین پور، ايلقار مرندلی (یعقوب سالکی نیا)، جليل غنیلو، محمد نصرتی، ميرقاسيم سعدين زاده و عبدالله عباسی جوان اشاره کرد. بنابر اظهار ات نزدیکان سعيد متين پور و عبدالله جوان در اثر برخوردهای نامناسب زندان آنها در شرایط جسمانی سختی بسر می برند.

سازمان ناظر بر حقوق بشر، "عفو بين الملل"، می گوید آقای کامرانی يک زندانی عقيدتی است که صرفأ در ارتباط با فعاليت های قانونی اش در مقام يک وکيل مدافع، و برای اعمال مسالمت آميز حقوق به رسميت شناخته شده بين المللی آزادی بيان، و تلاش برای ارتقای حقوق جامعه آذری ايران توقيف شده است.

شان مک کورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا در بيانيه ای کتبی از دولت ايران خواست وضعيت حقوق بشری خود را، پيش از آنکه ايرانيان بيشتری از تلاش برای اعمال حقوق جهانی آزادی ها متحمل رنج و ناراحتی شوند، بهبود بخشد.

http://www.voanews.com/azeri/VFW-Iran-holds-Azeri-activists-in-Prisons.cfm

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed