بیانیه عفو بین الملل در خصوص سعید متین پور و برادر او علیرضا متین پور

شماره اندیکس :MDE 13/019/2008

ایران سعید متین پور روزنامه نگار آذربایجانی و علیرضا متین پور فعال فرهنگی

اقدم عاجل شکنجه؛ زندانی عقیده ؛ نیاز به مراقبت های پزشکی

ترجمه: اویرنجی نیوز

سعید متین پور در تاریخ 25 می سال 2007 میلادی در شهر زنجان دستگیر شده و به بند 209 زندان اوین منتقل گردید. مامورین ایرانی ایشان را تحت شکنجه وادار کرده ند تا به اقرار ویدویی تن دهد. در تاریخ 28 آگوست همین سال، برادر ایشان ، علیرضا متین پور نیز توسط وزازت اطلاعات دستگیر و به زندان اوین منتقل گردید و تحت شکنجه قرار گرفت. تاکنون هیج نوع جرمی رسما بر علیه این دو برادر اعلام نشده و آنها رسما محکومیتی نداشته اند.

خانم عطیه طاهری، همسر سعید متین پور بعد از دیدار ایشان در تاریخ 17 دسامبر ، وضعیت سلامتی سعید را بسیار وخیم گزارش کرده و اعلام نمود که سعید به شدت وزن کم کرده و دچار ریزش مو شده است. قرار وثیقه تعیین شده برای ایشان حدود 540 هزار دلار آمریکاست که خانواده ایشان قادر به تامین این مبلغ برای ازادی ایشان نمیباشد.

سازمان عفو بین الملل اعتقاد دارد که سعید و علیرضا زندانین وجدان میباشند که به خاطر فعالیتهای صلح آمیز خود به نمایندگی از مردم آذربایجان دستگیر و شکنجه شده اند.


اطلاعات تکمیلی :

آذربایجانیها ؛ در ایران بزگترین اقلیت قومی باشند آنها عمدتا شیعه بوده و در مناطق شمال و شمالغرب ایران ساکن هستند و دست کم 25 الی 30 در صد از جمعیت ایران را شامل می شوند تقاضا برای احقاق حقوق اولیه از جمله حقوق فرهنگی و زبانی و حق تحصیل بزبان مادری در مدارس از سوی آذربایجانیها در حال کسترش می باشد تعدادی از آذربایجانیها طرفدار جدایی از ایران و اتخاد با جمهوری آدربایجان هستند و حکومت ایران در خواست احقاق حقوق آذربایجانیها را با اتهاماتی نظیر " اشاعه و ترویج پان ترکیسم " روبرو می سازد.

در ماه می سال 2006 تظاهرات وسیعی در اکثر شهرهای مناطق مناطق شمال و شمالغرب ایران در اعتراض به درج کاریکاتور اهانت آمیز نسبت به آذربایجانیها در روز نامه دولتی ایران برگزار شد و در جریان این تظاهرات صدها نفر بازداشت شدند موج دیگری از بازداشتها در آستانه بازگشایی مدارس در سپتامبر 2006 و هم چنین روز 21 فوریه سال 2007 و در روز حهانی زبان مادری و سالگرد تظاهرات ماه مه 2006 اتفاق افتاد.اخیر مقامات بطور فزاینده درباره جوامع اقلیت های ایران که بیشترشان در مناطق مرزی قرار دارند مظنون شده اند و نیرو های خارجی مثل آمریکا و انگلیس را متهم می کنند به شکل گیری آشوب ها در میان آنها.

اقداماتی که توصیه می شود:

لطفا درخواست های خود را هرجه سریعتر به فارسی، عربی، انگلیسی و یا زبان مورد تکلم خود ارسال نمائید

-در خواست از مسئولین حکومت ایران برای آزادی فوری و بدون قید و شرطسعید متین پور و علیرضا متین پور چرا که اینها زندانی عقیدتی هستند و بخاطر انجام فعالیتهای صلح آمیز به نفع جامعه آذربایحانی در ایران دستگیر شده اند.

از مسئولین بخواهید که سعید متین پور و علیرضا متین پور بلافاصله و بطور منظم با خانواده های خود ملاقات و به یک وکیل به انتخاب خودشان دسترسی داشته باشند و دسترسی به هر نوع معالعجه پزشکی

از مسئولین بخواهید که اصرار بر تحقيق در مورد گزارشاتي مبني بر اينکه سعید متین پور و علیرضا متین پور شکنجه شده اند و معرفي مسئولين آن به عدالت.

-ياداوري به مقامات که استفاده از اعترافاتي که زير شکنجه بدست آمده است بموجب ماده 38 قانون اساسي ايران ممنوع ميباشد.

مراجعه به :

رییس قوه قضاییه:
آیت اله هاشمی شاهرودی

میدان 15 خرداد ؛ ساختمان قوه قضاییه
ایمیل :info@dadgostary-tehran.ir
در محل موضوع بنویسد : آیت اله شاهردوی

سلام : جناب آقای

وزیر اطلاعات
غلامحسین محسنی اژه ای
ایران، تهران، وزارت اطلاعات، خیابان نگارستان دوم، خیابان پاسداران
ایمیل: iranprobe@iranprobe.com

رونوشت به رهبر :

رهبر جمهوری اسلامی
آیت الله سید علی خامنه ای، دفتر رهبری
خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان شهید کشور دولت ، تهران ، ایران

ایمیل: info@leader.ir

نام خود را در بالا و پیام تان را در زیر آن بگذارید

وبرای ارسال کلید خاکستری را کیلک کنید

و برای نمایندگی جمهوری اسلامی در کشورهای محل زندگی تان .

لطفا چنانچه درخواست های خود را بعد از ۷مارس ۲۰۰۸ارسال می کنید، با دبیرخانه سازمان عفو بین الملل یا شعبه عفو بین الملل در کشورتان تماس بگیرید.

Download Reports: HTML PDF

http://www.amnesty.org/en/report/info/MDE13/019/2008

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed