بیانیه عفو بین الملل در خصوص بهروز صفری و همسر وی لیلا حیدری

اقدم عاجل شکنجه / احتمالا" زندانی عقیده ؛ نیاز به مراقبت های پزشکی

ایران بهروز صفری آذر بایجانی ایرانی
لیلا حیدری ، همسر او


ترجمه: ساوالان سسی

بهروز صفری از آذربایجان ایران که برای دستیابی آذربایجانیهای ایران به حقوق زبانی خود تلاش میکند، بدون ارتکاب به جرم و بدون محاکمه از ماه ژوئن 2007 در بازداشت به سر میبرد.همسر ایشان خانم لیلا حیدری نیز از تاریخ 28 آگوست 2007 زندانی شده است .هر دو در حال حاضر در زندان اوین واقع در تهران به سر میبرند. جایی که طبق ادعا ها درآنجا شکنجه شده اند و حق دسترسی به وکیل را نداشته اند.

بهروز صفری مدت کو تاهی پس از برگزاری تظاهرات بمناسبت اولین ساگرد انتشار کاریکاتوری در روزنامه ایران که خیلی از آذر بایجانیهای ایران آنرا توهین آمیز دانسته بودند دستگیر شد. و تا 4 دسامبر در شهر خودشان در زنجان زندانی بوده و بعد به زندان اوین منتقل گردیده است .

خانم لیلا حیدری دارای یک فروشگاه بوده که درآن به کار فروش کتاب، موزیک و دیگر محصولات فرهنگی آذربایجانی مشغول بوده است تا اینکه مقامات محل کار ایشان را در سال 2006 بستند و او از ادامه کار منع گردید. او از اخطارهای مسئولین مبنی بر عدم انتشار خبر دستگیری همسرش اطاعت کرده بود اما او در تاریخ 28 آگوست جهت دیدار همسرش به محل بازداشتگاه وزارت اطلاعات که همسرش در آن نگهداری می شد احضار گردید ولی بعد از مراجعت به آنجا ایشان نیز دستگیر گردید.ایشان نیز در تاریخ 4 دسامبر به زندان اوین منتقل گردیدند.

خانواده این زوج زندانی در تاریخ 31 دسامبر توانستند با ایشان ملاقات کنند و گزارش کردند که هر دو جهت گرفتن اقرار تحت شکنجه قرار گرفته اند. لیلا حیدری ظاهراً ازنظر سلا مت وضع وخیمی دارد و ازسردرد های شدید رنج می برد ولی کمک چندانی جهت بهبود سلامت ایشان به عمل نیامده است. او همچنین طبق گزارشات از نارحتی قلبی رنج می برد و برای مداوا به کلینک پزشکی زندان برده می شده است که مسولین پزشکی زندان تایید کرده اند که ایشان نیاز مبرم به مداوا در خارج از زندان دارند.ُ

اطلاعات تکمیلی :

آذربایجانیها ؛ در ایران بزگترین اقلیت قومی باشند آنها عمدتا شیعه بوده و در مناطق شمال و شمالغرب ایران ساکن هستند و دست کم 25 الی 30 در صد از جمعیت ایران را شامل می شوند تقاضا برای احقاق حقوق اولیه از جمله حقوق فرهنگی و زبانی و حق تحصیل بزبان مادری در مدارس از سوی آذربایجانیها در حال کسترش می باشد تعدادی از آذربایجانیها طرفدار جدایی از ایران و اتخاد با جمهوری آدربایجان هستند و حکومت ایران در خواست احقاق حقوق آذربایجانیها را با اتهاماتی نظیر " اشاعه و ترویج پان ترکیسم " روبرو می سازد.

دردر ماه می سال 2006 تظاهرات وسیعی در اکثر شهرهای مناطق مناطق شمال و شمالغرب ایران در اعتراض به درج کاریکاتور اهانت آمیز نسبت به آذربایجانیها در روز نامه دولتی ایران برگزار شد و در جریان این تظاهرات صدها نفر بازداشت شدند موج دیگری از بازداشتها در آستانه بازگشایی مدارس در سپتامبر 2006 و هم چنین روز 21 فوریه سال 2007 و در روز حهانی زبان مادری و سالگرد تظاهرات ماه مه 2006 اتفاق افتاد.اخیر مقامات بطور فزاینده درباره جوامع اقلیت های ایران که بیشترشان در مناطق مرزی قرار دارند مظنون شده اند و نیرو های خارجی مثل آمریکا و انگلیس را متهم می کنند به شکل گیری آشوب ها در میان آنها. اقداماتی که توصیه می شود: لطفا درخواست های خود را هرجه سریعتر به فارسی، عربی، انگلیسی و یا زبان مورد تکلم خود ارسال نمائید
-
اظهارنگرانی درباره بازداشت بهروز صفری و همسرش لیلا حیدری که ماهها بدون اتهام زندانی بوداند و سوال شود چرا اینها دستگیر شده اند .
-
در خواست از مسئولین حکومت ایران برای آزادی فوری و بدون قید وشرط آنها چرا که اینها بخاطر انجام فعالیتهای بشردوستانه به نفع جامعه آذربایحانی در ایران دستگیر شده اند. بخواهید که شرایط محاکمه عادلانه آنها را فراهم کنند .
-
از مسئولین بخواهید که شدیدا" درمورد شکنجه بهروز صفری و لیلا حیدری تحقیق کنند و صورت یافتن شحص مسئول
شکنجه آن فرد محاکمه شود .

- یاد آوری به مقامات در مورد اینکه استفاده اعترافات گر فته شده تحت فشار در ماده 38قانون اساسی ایران منع شده است .

مراجعه به :

رییس قوه قضاییه:
آیت اله هاشمی شاهرودی

میدان 15 خرداد ؛ ساختمان قوه قضاییه
ایمیل :
info@dadgostary-tehran.ir
در محل موضوع بنویسد : آیت اله شاهردوی

سلام : جناب آقای

وزیر اطلاعات
غلامحسین محسنی اژه ای
ایران، تهران، وزارت اطلاعات، خیابان نگارستان دوم، خیابان پاسداران
ایمیل:
iranprobe@iranprobe.com

رونوشت به رهبر :

رهبر جمهوری اسلامی
آیت الله سید علی خامنه ای، دفتر رهبری
خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان شهید کشور دولت ، تهران ، ایران

ایمیل:
info@leader.ir

نام خود را در بالا و پیام تان را در زیر آن بگذارید

وبرای ارسال کلید خاکستری را کیلک کنید

و برای نمایندگی جمهوری اسلامی در کشورهای محل زندگی تان .

لطفا چنانچه درخواست های خود را بعد از ۷مارس ۲۰۰۸ارسال می کنید، با دبیرخانه سازمان عفو بین الملل یا شعبه عفو بین الملل در کشورتان تماس بگیرید.

Download Reports: HTML PDF

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed