آسمک: آزادی سه فعال آذربایجانی به قید وثیقه های بسیار سنگین

سعید متین پور و جلیل غنی لو دو روزنامه نگار آذربایجانی و علیرضا متین پور از فعالین هویت طلب ترک آذربایجانی عصر دیروز چهارشنبه ۸ اسفند ماه به قید وثیقه های بسیار سنگین پانصد٬ هشتاد و صد میلیون تومانی به طور موقت از زندان اوین تهران آزاد شدند.


سعید متین پور و جلیل غنی به ترتیب از ۴ و ۵ خرداد ۱۳۸۶ و علیرضا متین پور برادر سعید متین پور از ششم شهریور ۱۳۸۶ در بازداشت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بودند. بنابر گفته های خانواده این فعالین هویت طلب آذربایجانی٬ آنها در طول مدت بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات زنجان و بند ۲۰۹ زندان ائوین تهران که در اختیار وزارت اطلاعات می باشد٬ به شدت شکنجه می شدند.

نگهداری طولانی مدت فعالین مدنی٬ روزنامه نگاران٬ مدافعین حقوق بشر و دانشگاهیان آذربایجانی در بازداشت موقت و بدون امکان تماس با وکیل و سپس آزادی با وثیقه های بسیار سنگین در سال ۱۳۸۶ به بالاترین حد خود رسید.

اوائل دیماه امسال نیز٬ صالح کامرانی وکیل دادگستری٬ عبدالله عباسی جوان استاد دانشگاه٬ یعقوب سالکی نیا روزنامه نگار و عضو مؤسس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان و میر قاسم سیدین زاده روزنامه نگار آذربایجانی بعد از ماهها بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین با وثیقه های سنگین صدو پنجاه٬ هشتاد و چهل میلیون تومانی از حبس آزاد شدند.

مجبور نمودن فعالان سیاسی و مدنی به پرداخت وثیقه های سنگین و به تعویق انداختن محاکمه آنها که در بعضی اوقات تا چند سال نیز طول می کشد٬ راهکاری است که همواره از سوی حکومت ایران و با هدف ساکت کردن و به انزوا کشیدن فعالان استفاده شده است. فعالانی که اغلب حتی شغل مناسبی برای امرار معاش ندارند.

هم اکنون دست کم هزارو پانصد فعال آذربایجانی که تاریخ دستگیری بعضی از آنها به ۵ سال پیش (۲۱ آذر ۱۳۸۱) نیز می رسد٬ در انتظار محاکمه در دادگاهها هستند٬ و وثیقه هایشان هنوز آزاد نشده است. اکثر این افراد در تجمعات و تظاهراتهای اعتراض آمیز از قبیل مراسمهای سالانه قلعه بابک در سالهای ۱۳۸۲- ۱۳۸۳- ۱۳۸۴- ۱۳۸۵ ٬ اعتراضات گستره اردیبهشت و خرداد ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ ٬ تظاهرات مهرماه ۱۳۸۵ (اعتراضها به مناسبت بازگشایی مدارس)٬ مراسمهای بزرگداشت ۲۱ آذر و اعتراضهای روز جهانی زبان مادری (دوم اسفند) دستگیر شده و بعد از تحمل بازداشت موقت در بازداشتگاههای مخفی و آشکار وزارت اطلاعات٬ به قید وثیقه آزاد شده اند.

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ ضمن تبریک آزادی این سه فعال هویت طلب آذربایجانی به تمامی فعالان مدنی و طرفداران دموکراسی٬ از گروهها وجمعیتهای مدافع حقوق بشر٬ احزاب سیاسی٬ رسانه های جمعی و دولتهای مترقی می خواهد که در خصوص وثیقه های سنگینی که با هدف ساکت کردن منتقدین حکومت صادر می شوند٬ دولت جمهوری اسلامی ایران را مورد سؤال قرار دهند.

پنج‌شنبه ۹ اسفند ۱٣٨۶ - ۲٨ فوريه ۲۰۰٨
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان-آسمک

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed