محکومیت دانش آموز ۱۷ ساله آذربایجانی به ده ماه حبس تعلیقی

شنبه ۲۹ فروردين ۱٣٨٨ - ۱٨ آوريل ۲۰۰۹

ساوالان سسی : ابراهیم نوری دانش آموز ۱۷ ساله و مدافع هویت طلب آذربایجانی در اهر به تحمل ده ماه حبس تعلیقی به مدت پنج سال محكوم شد.

نوری ۱۷ فروردین ۸۸ به صورت غير علني و بدون برخورداری از وکیل مدافع در شعبه یک دادگاه انقلاب اهر به اتهام "تبلیغ علیه نظام" از طریق شرکت در تظاهرات خرداد ۸۵ آذربایجان محاكمه شده بود.

نوری ۲۰ روز از زمان ابلاغ حکم در ۲۲ فروردین ٨٨ مهلت دارد تا به حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اهر اعتراض کند.

این دانش آموز ۱۷ ساله آذربایجانی بارها به خاطر فعالیتهای هویت طلبانه احضار و بازداشت شده است.

او بار اول ۱۷ اردیبهشت ۸۶ به وزارت اطلاعات اهر احضار و پس از ۳ روز بازداشت به قید کفالت از زندان آزاد شده بود. نوری بار دیگر ۳۱ اردیبهشت به اتهام پخش فراخوان شرکت در تجمعات غیر قانونی دستگیر و پس از یک هفته به قید کفالت آزاد شده بود.

سال گذشته نیز نوری به دلیل فعالیت های هویت طلبانه از طرف مدیر مدرسه محل تحصیل اش به مدت ۳ روز از مدرسه اخراج گردیده بود.

اصل پانزدهم قانون اساسی ايران، تدريس ادبيات و زبانهای غیر فارس ها را در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد دانسته است اما تنها جمعیتی که در ايران از امکان تحصيل به زبان مادری برخوردارند، ارامنه اند که اساساً مدارسشان جداگانه و تحت نظارت نهادهای مذهبی ارمنی اداره می شود.

این در حالی است که طی يکی دو سال اخير انحصاری بودن تدريس به زبان فارسی در مدارس موضوع اعتراض طیف های مختلفی در میان غیر فارس ها از جمله آذربايجاني ها، کردها، عرب ها شده است.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed