پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶
ساوالان سسی: در ماههای اخیر، شهرهای آذربایجان در فضای شدید امنیتی قرار گرفتهاند. با نزدیک شدن به «کنگره بزرگ قلعه بابک» که هر ساله در نیمه دوم تیرماه با حضور گسترده مردم آذربایجان در قلعه بابک شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی برگزار میشود، فشارها و محدودیتهای امنیتی افزایش یافته است. این گردهمایی بهعنوان رویدادی نمادین، محل طرح مطالبات مدنی و اعتراض به تبعیضهای موجود علیه ترکها در ایران شناخته میشود.
در سالهای اخیر، نیروهای امنیتی، انتظامی و شبهنظامی بسیج با اعمال محدودیت بر تردد مردم در این منطقه، از برگزاری آزادانه این مراسم جلوگیری کرده و برخی شرکتکنندگان را بازداشت یا مورد آزار و اذیت قرار دادهاند.
با نزدیک شدن به زمان برگزاری این گردهمایی، گزارشها حاکی از افزایش نظارت و کنترل بر فعالان آذربایجانی است.
بر اساس گزارشهای رسیده از اردبیل، نیروهای امنیتی و انتظامی در این شهر در حالت آمادهباش قرار دارند و یگانهای ویژه با گشتهای موتوری و پیاده در سطح شهر، فضای رعب و نگرانی ایجاد کردهاند.
همچنین اداره اطلاعات اردبیل تعدادی از فعالان فرهنگی را احضار کرده و به آنان هشدار داده است که از شرکت در کنگره قلعه بابک خودداری کنند.
گزارشها نشان میدهد که بسیاری از فعالان آذربایجانی تحت فشار قرار گرفته و به بهانههای مختلف به آنان تذکر داده شده است که در این مدت از هرگونه فعالیت خودداری کرده و رفتارهای خود را تحت کنترل داشته باشند.