یونس آقایان زندانی محکوم بە اعدام اهل حق آذربایجانی در "انتظار عدالت" است

شنبه ٣ تير ۱٣۹۱ - ۲٣ ژوئن ۲۰۱۲
حقوق بشر ایران: به دنبال انتشار خبر اعدام یونس آقایان در برخی از رسانه ها، پدر وی طی تماسی تلفنی با سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد: یونس آقایان را صبح روز پنج شنبه اول تیرماه ٩١ ، ساعت ٤ صبح با پابند و دستبند و تحت شرایط امنیتی بسیار شدید از زندان عمومی ارومیە بە مهاباد منتقل کردند. این زندانی تا ساعتی پیش (14 به وقت ایران) کە خانوادە با او صحبت کردەاند در زندان مرکزی مهاباد نگاهداری میشود.

بگفتەی ایوب آقایان، پدرِ یونس، پروندە وی برای تجدیدنظر بە دادگاه مهاباد فرستادە شدە است. اتهام یونس آقایان شرکت در درگیری مسلحانە است. پدر یونس آقایان همچنین ضمن تکذیب اتهامات وارده به پسرش و تاکید بر بی گناهی وی گفت که پرونده ی یونس در جریان است و وی قرار است که فردا در مهاباد دادگاهی شود. ایوب آقایان در این گفتگو درخواست اجرای عدالت برای فرزند خود کرد و گفت کە فرزند او ٨ سال بی گناە و با حکم اعدام در زندان بسر می برد.
عفو بین الملل در تاریخ ٢٧ آوریل ٢٠٠٩ طی بیانیه ای اعلام کرد، یونس آقایان که متعلق به اقلیت آذربایجانی در ایران و پیرو اهل حق است در حوالی نوامبر سال ۲۰۰۴ بدنبال دو درگیری بین اعضای گروه اهل حق و پلیس در سپتامبر همان سال دستگیر شد. این گروه از برداشتن نمادهای مذهبی از سر درگاوداریشان در روستای اوچ تپه واقع در استان آذربایجان غربی خودداری کرده بود. در جریان درگیری ها پنج عضو اهل حق و دست کم سه نفر از اعضای نیروهای امنیتی کشته شدند.
بیانیه عفو بین الملل در ادامه می افزاید، یونس آقایان و چهار نفر دیگر در شعبه دوم دادگاه انقلاب مهاباد مورد محاکمه قرار گرفتند. در ژانویه ۲۰۰۵یونس آقایان و مهدی قاسم زاده به اتهام "محاربه با خدا" به مرگ محکوم شدند.
در پایان بیانیه ی عفو بین الملل آمده است: محکومیت آنها توسط دیوان عالی کشوردر آوریل ۲۰۰۵ تایید و مهدی قاسم زاده در ۲۸ فوریه ۲۰۰۹ اعدام شد. سه نفر دیگر سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عبادلله قاسم زاده نیز به مرگ محکوم شده بودند اما احکام آنها توسط دیوان عالی کشور در سپتامبر ۲۰۰۷ لغو شد وحکم آنان بە ۱۳ ساله حبس توام با تبعید در زندان یزد تقلیل یافت.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed