خانواده یونس آقایان در مصاحبه با روز: امید داریم فرزندمان اعدام نشود

روز آنلاین - فرشته قاضی

خانواده یونس آقایان، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در مصاحبه با "روز" خواستار رسیدگی عادلانه به پرونده او شدند و اعلام کردند او به زندان مهاباد منتقل شده است.
ایوب آقایان، پدر یونس آقایان به "روز" گفت که روز شنبه با این زندانی سیاسی در زندان مهاباد ملاقات کرده اند و او و خانواده اش همچنان امیدوارند با رسیدگی مجدد و عادلانه به پرونده، از اتهامات منتسب تبرئه شود.
یونس آقایان از مهرماه 88 در بازداشت به سر می برد و از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب مهاباد به 5 سال حبس تعزیری و اعدام محکوم شده.
حکم اعدام این زندانی سیاسی از سوی شعبه 27 دیوان عالی کشور تایید شده. او به "انتشار عقاید کفرآمیز، توهین به رهبری، تمرد در مقابل نیروی انتظامی و محاربه از طریق اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی" متهم شده است.
طی روزهای گذشته شایعه اجرای حکم این زندانی سیاسی برای چندمین بار طی دو سال گذشته منتشر شد اما پدر او در تماس "روز" با تکذیب این شایعه گفت ساعاتی پیش با فرزندش تلفنی صحبت کرده و این شایعه صحت ندارد: "یونس را از زندان ارومیه به زندان مهاباد منتقل کرده اند ما روز شنبه با او ملاقات کابینی داشتیم و الان هم که با شما صحبت میکنم دو ساعت قبل او تلفن کرده بود. حالش هم خوب است اما خب استرس دارد دیگر بالاخره حکمش اعدام است و امیدمان به خداست که ببینیم چه خواهد شد".
ایوب آقایان، پدر یونس آقایان درباره بازداشت و اتهامات منتسب به فرزندش توضیح میدهد: "ما اهل روستای «اوچ تپه» از توابع میاندوآب در آذربایجان غربی هستیم (اهالی این روستا پیرو مسلک اهل حق هستند) عقاید و باورهای ما را حکومت قبول ندارد حتی به ما می گویند شما کافر هستید در حالیکه ما هم 12 امام شیعه را قبول داریم، هم نماز میخوانیم و روزه می گیریم هم خمس و زکات می پردازیم."
او می افزاید: "پسر من تازه از سربازی آمده بود تازه چند ماهی بود که ازدواج کرده بود و در یک دامداری به عنوان کارگر کار میکرد. روزی که بازداشت شد برای گرفتن حقوق خود به دامداری رفته بود که ماموران نیروی انتظامی می ریزند و در گیری می شود. یونس هم آنجا بود که درگیری رخ داد. او بازگشت و بعد از اطلاعات به ما گفتند که فقط چند سئوال ساده درباره مشاهدات او داریم ما خودمان یونس را بردیم که سئوالاتشان را بپرسند ولی او را گرفتند و تا الان زندان هست و برایش حکم اعدام دادند. در حالیکه پسر من بی گناه است او نه در جریان درگیری بوده و نه اسلحه ای داشته. تنها گناه پسر من این است که پیرو مسلک ماست اهل حق است و به خاطر عقیده اش در زندان است."
پدر یونس آقایان میگوید: "کسانی که در جریان آن درگیری بازداشت شده بودند آزاد شدند فقط پسر من و یک نفر دیگر (مهدی قاسم زاده) را اعدام دادند که او اعدام شد و الان پسر من زندان است و حکم اعدام دارد در حالیکه پسر من اصلا در جریان درگیری نبوده. خود مسئولان هم این را میدانند استشهاد محلی گرفته ایم که بیش از 160 نفر امضا کرده اند که یونس اصلا در جریان درگیری نبوده و یک کارگر ساده است که رفته بود حقوقش را بگیرد بدون اینکه بداند چه اتفاقی قرار است بیفتد من تا تهران هم برای پی گیری رفتم و گفتند که پرونده ناقص است و مجددا رسیدگی خواهد شد. حالا نمیدانم چه پیش خواهد آمد."
به گفته وی، فرزندش طی 8 سال گذشته وکیلی نداشته است. برخی سایت های خبری از یونس آقایان به عنوان زندانی سیاسی کرد نام برده اند اما پدرش می گوید : "ما کرد نیستیم ما ترک آذربایجان هستیم و اصلیت ما آذری است. ما کاری به کسی نداریم. اعتقادات خودمان را داریم اما خب ما را قبول ندارند میگویند کافر هستید مرتد هستید ما هم امیدمان فقط به خدا است و از مسئولان هم خواهش میکنم یکبار پرونده یونس را عادلانه در دادگاهی بررسی کنند، یونس بی گناه است و اتهاماتی که به او زدند درست نیست."
اهل حق، از مکاتب عرفانی است که در برخی مناطق از کرمانشاه، لرستان، آذربایجان غربی و خراسان وجود دارد. پیروان این آیین مراسم عرفانی خود را که شامل راز و نیاز است در محل خاصی که به آن جمخانه گفته می شود برگزار می کنند؛ مراسمی که همراه با سازهای تنبور و دف و سماع یا همام رقص دراویش است. جمهوری اسلامی پیروان اهل حق را به عنوان یک گروه مذهبی به رسمیت نمی شناسد و آنها را مرتد میداند.
یونس آقایان، عبادالله قاسم زاده، سهند علی محمد و بخشعلی محمدی از پیروان این مسلک و از اهالی روستای اوچ تپه میاندوآب در پی درگیریهای مسلحانه در مهر83 بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان این گروه دستگیر و به اعدام محکوم شدند.
دادگاه تجدید نظر حکم اعدام سهند علی محمدی و بخشعلی محمدی را به 13 سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش داد، اما حکم اعدام آقای قاسم زاده و یونس آقایان در دادگاه تجدید نظر تایید شد.
حکم اعدام آقای قاسم زاده در سال 88 اجرا شد. آقای قاسم زاده، دایی همسر یونس آقایان است.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed