فعالین آذربایجانی در زنجان با گرامیداشت تولد سعید متین پور خواستار آزادی وی شدند

پنج شنبه ٣۰ شهريور ۱٣۹۱ - ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۲

در مراسم گرامیداشت تولد سعید متین پور در پنجمین سال زندان وی که با حضور جمعی از فعالین مدنی زنجان در منزل این فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی برگزار گرديد، جمع حاضر خواستار آزادی سريع وی شدند.

در این مراسم خانواده متین پور با اشاره به اتمام نصف دوره محکومیت سعید خواستار آزادی وی بر اساس قانون عفو مشروط گشتند و گفتند: بر اساس قانون، سعيد مي تواند به دليل گذراندن بیش از نصف دوران محکومیتش شامل عفو مشروط گردد و دستگاه قضایی باید به وظیفه خویش عمل نموده و وی را آزاد نماید.


عطیه طاهری همسر متین پور ضمن ابراز ناامیدی از دستگاه قضایی افزود: عملکرد گذشته سیستم قضایی نشان داده است که آنان در مورد پرونده سعید تصمیماتی فراقانونی می گیرند و به هیچ کدام از درخواست های ما ترتیب اثر نمی دهند. لذا من هیچ امیدی به نتیجه بخش بودن درخواست هایم ندارم ولی برای خود و سعید این حق را محفوظ دانسته و همچنان درخواست آزادی وی را پیگیری خواهم کرد.

رضا عباسی از فعالین آذربایجانی و فعال سابق دانشجویی ضمن تبریک این روز به خانواده متین پور و گرامیداشت یاد دیگر زندانیان سیاسی آذربایجان با اشاره به روند پرونده سعید از ابتدا تا کنون، آن را کاملا مغایر با قانون دانسته و گفت: دستگیری سعید، 9 ماه بازداشت موقت وی در سال 86، جلسه دادگاه، صدور حکم و اجرای حکم سعید سراسر نقض قانون بوده و پرونده سعید متین پور روندی کاملا غیرطبیعی، ناعادلانه و غیرقانونی را طی نموده است.

عباسی سپس به تشریح موارد غیرقانونی در زمان سپری کردن دوران محکومیت سعید پرداخت و گفت: سعید از تمام حقوق قانونی و طبیعی یک زندانی محروم گشته و حتی حق تماس با نزدیکترین اعضای خانواده را نیز ندارد و تنها رابطه وی با خانواده، تماسهای چند دقیقه‌ای هفتگی از پشت کابین زندان می باشد. با هر گونه مرخصی برای وی مخالفت می شود و این در حالی است که وی نیاز مبرم به درمان و معالجه توسط پزشک متخصص دارد.

این فعال مدنی آذربایجانی با تامل برانگیز خواندن نقض ابتدایی ترین حقوق قانونی برای فعالین آذربایجانی به ویژه سعید متین پور، افزود: در کنار همه این فشارها و غرض ورزی های نیروهای امنیتی ،بعد از نامگذاری تولد سعید متین‌پور به عنوان روز زندانی سیاسی، حضور در منزل وی نیز به عنوان اتهام برای فعالین آذربایجانی مطرح گشته است. وی با تأکید بر این نکته که اندیشه و بینش سعید برای همه فعالین حقوق بشر آشكار است، ادامه داد: روی سخنم با نیروهای امنیتی و همه آنانی است که با وجودی که سعید را زندانی کرده اند، حتی از حضور در منزل سعید متین پور نیز وحشت و ترس دارند؛ اگر حضور در منزل سعید را جرم می دانید، من در منزلش حضور یافته ام تا علاوه بر شرکت در جشن تولد و تبریک تولد وی، بگویم که من هم مجرم هستم و کاملا آگاهانه این جرم را انجام می دهم و به این جرم خویش افتخار می کنم. فکر و اندیشه سعید، شخصیت والای انسانی و فعالیت های وی برای همه ما روشن و واضح است و ما سعید را می شناسیم و همواره برای گسترش و ترویج اندیشه وی تلاش خواهیم کرد و مرتبا در منزل وی حضور خواهیم یافت.

عباسی در خاتمه شعر (گل عشقه اویاق قوی بیزه دیوانه دئسینلر، ظولمت دیله‌نن‌لر گونه بیگانه دئسینلر) را به سعید و دیگر زندانیان سیاسی آذربایجان تقدیم نمود.

گفتني است كه سال گذشته از سوی فعالین آذربایجانی طي مراسمي، روز تولد سعيد متين پور -29 شهريور- به نام (روز زندانی سیاسی) نامگذاری گشته است و در شهرهای مختلف با برگزاری مراسم های مشابه گرامی داشته می شود.

سعید متین پور متولد 29 شهریور 1354 می باشد. وي در چهار خرداد 86 برای چندمین بار دستگیر شد که به نُه ماه بازداشت (هفت ماه بازداشت انفرادی) منجر گذشت. قاضی صلواتی حکم هشت سال زندان را برای وی صادر نمود و از 20 تیر 1388 این حکم اجرا گشته است. با احتساب 9 ماه بازداشت موقت در اداره اطلاعات، 24 شهریور 1391 چهار سال از مجموع هشت سال دوره محکومیت وی سپری شد که مطابق قانون، وی می تواند از عفو مشروط استفاده نموده و آزاد گردد ولی از سوی مسئولین قضایی هنوز به این درخواست پاسخی داده نشده است.

همچنین وی از بیماری‌های متعدد از جمله بیماری‌های قلبی، زخم معده، ناراحتی‌های گوارشی، ستون فقرات و ... رنج می برد که خانواده و فعالین آذربایجانی معتقدند این بیماری ها به دلیل شکنجه‌های مختلف جسمی و روحی در طول نه ماه بازداشت اولیه در زندان های زنجان و اوین (سال 86) بوده است. در طول بیش از چهار سال زندان متین پور، درخواست های متعدد برای مرخصی پزشکی جهت معالجعه توسط پزشک متخصص تا کنون بی نتیجه مانده است.

متین پور روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی از شهر زنجان است که به صورت مداوم و گسترده با نوشتن مقالات در نشریات و وبلاگ شخصی به بیان نقض حقوق بشر در آذربایجان مبادرت می ورزید و همگان را نسبت به حقوق آنان از جمله تحصیل به زبان مادری و حق تعیین سرنوشت آگاه می نمود.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed