تظاهرات ضد نژادپرستی و تورک‌ ستیزی در ایران

سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱٣۹۴ - ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵

ساوالان سسی: 
 روز دوشنبه ۱۸ آبان، معترضین مدنی تورک در شهرهای مختلف آذربایجان، تهران و دیگر مناطق ترک نشین کشور به خیابانها آمدند تا به نژادپرستی و تورک ستیزی در رسانه های دولتی ایران اعتراض کنند.

 
این تظاهرات پس از آن صورت گرفت که در یک برنامه طنز کودک در تلویزیون دولتی ایران پسر بچه ترکی دندان های خود را با فرچه توالت می شوید از آنجا که او فرق بین یک فرچه توالت و مسواک را درک نمی کند.


تظاهرات در شهرهای مختلف آذربایجان از جمله تبریز، اورمیه، زنجان، اردبیل، مراغه، سولدوز(نقده)، و مرند برگزار شده است. در تهران نیز تظاهراتی با شرکت جمع وسیعی صورت گرفته است. در این میان عده ای از ترکهای قشقایی هم با رفتن مقابل صداوسیمای مرکز فارس در شیراز اعتراض خود را ابراز داشتند.

معترضین ترک خواهان پایان دادن به سیاستهای سیتماتیک نژادپرستانه، تحقیر و توهین ها و محرومیت از حقوق زبانی و فرهنگی خود هستند.

بنا
 به گزارشات رسیده و تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی فوق تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده و نیروهای امنیتی جهت پراکنده کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کرده و دست به خشونت زده است. تعداد زیادی هم در این میان دستگیر شده اند.

خرداد سال ۱۳۸۵ هم بدنبال درج کاریکاتور نژادپرستانه علیه ترکها در روزنامه دولتی ایران شهرهای مختلف آذربایجان و مناطق ترک نشین ایران شاهد اعتراضات گسترده ای شد که دهها نفر در اثر تیراندازی های نیروهای انتظامی و امنیتی جان خود را از دست داده و هزاران نفر هم بازداشت و زندانی شدند.






تظاهرات در تبریز



تظاهرات در اورمیه








تجمع دانشجویان دانشگاه اورمیه
|







تظاهرات در زنجان




تظاهرات در اردبیل

تظاهرات در تهران






معترضین ترک قشقایی


 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed