خودداری دادگاه از قبول وثیقه و ادامه بازداشت ۵ فعال زنجانی

واحید قاراباغلی - سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱٣٨۶ - ۵ فوريه ۲۰۰٨
vahidqarabagli@gmail.com

۹ ماه از بازداشت "سعید متین پور" روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، "جلیل غنی لو" و "بهروز صفری" از فعالان اجتماعی و ۶ ماه هم از دستگیری "عليرضا متين پور"، برادر سعید متین پور و خانم "ليلا حیدری" همسر بهروز صفری گذشت.با وجود بیماری و وضعیت نامناسب آنها در زندان و تلاشهای خانوده هایشان،مسئولان قضایی همچنان قرار بازداشت این فعالین را تمدید و هر پنج نفر کماکان بدون محاکمه و بدون اجازه برای گرفتن وکیل در بازداشت موقت بسر می برند.

پیش از این برخی از مقامات امنیتی از تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه معادل۵۰۰ میلیون تومانی برای سعید متین پور، ۱۲۰میلیون تومانی برای علیرضا متین پور و ۸۰میلیون تومانی برای لیلا حیدری و جلیل غنی لو خبر داده بودند اما بر طبق اطلاعاتی که اخیرا بدست ما رسیده، مسئولان قضایی قرار بازداشت را هنوز تبدیل به قرار وثیقه نکرده اند و به نظر می آید شایعه ی تبدیل قرار تنها به منظور تحت فشار قرار دادن این فعالین و خانواده های آنها بوده و هیچ مبنای قانونی نداشته است.

به گفته خانواده فعالین زنجانی آنها طی روزهای گذشته وثیقه مورد نظر را به دادگاه ارائه کردند.اما دادگاه از قبول وثیقه تهیه شده و آزاد نمودن این فعالین خودداری کرده است.

به گفته عطيه طاهری اتهامات همسرش سعید متین پور " اقدام عليه امنيت ملي " و " همکاری با بيگانگان" اعلام شده است. اما آقای متین پور این اتهامات را رد می کند و تاکید دارد که تنها به دفاع از حقوق و آزادیهای شهروندان پرداخته است.

احتمالا" اتهام دیگر فعالینی که در زندان اوین هستند اقدام علیه امنیت ملی باشد. اتهامی که بسیار زیاد بر علیه فعالین آذربایجانی وارد شده است.

از طرفی دیگر طی روز های گذشته سازمان عفو بین الملل در بیانیه های جداگانه ادامه بازداشت فعالین سیاسی آذربایجان را محکوم و خواستار آزادی هر چه سریعتر و فوری آنها شد.

این سازمان در بیست و پنجم ژانویه 2008 طی بیانیه ای ادامه بازداشت لیلا حیدری و همسرش بهروز صفری از فعالان سیاسی زنجان را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است : «بهروز صفری از آذربایجان ایران که برای دستیابی آذربایجانیهای ایران به حقوق زبانی خود تلاش میکند، بدون ارتکاب به جرم و بدون محاکمه از ماه ژوئن 2007 در بازداشت به سر میبرد.همسر ایشان خانم لیلا حیدری نیز از تاریخ 28 آگوست 2007 زندانی شده است .هر دو در حال حاضر در زندان اوین واقع در تهران به سر میبرند. جایی که طبق ادعا ها درآنجا شکنجه شده اند و حق دسترسی به وکیل را نداشته اند»

بر پايه اطلاعات موجود در بیانیه، خانواده این زوج زندانی در تاریخ 31 دسامبر توانستند با ایشان ملاقات کنند و گزارش کردند که هر دو جهت گرفتن اقرار تحت شکنجه قرار گرفته اند. لیلا حیدری ظاهراً از نظر سلا مت وضع وخیمی دارد و از سردرد های شدید رنج می برد ولی کمک چندانی جهت بهبود سلامت ایشان به عمل نیامده است.

سازمان عفو بين الملل، روز سی ام ژانویه، نیز با صدور بیانیه ای دیگر ادامه بازداشت دو برادر فعال آذربایجانی بنامهای سعید متین پور روزنامه نگار و علیرضا متین پور فعال فرهنگی آذربايجان، را بشدت محکوم و خواهان آزادی آنها شد.

در اعلاميه سازمان عفو بين الملل گفته شده که سعيد متين پور، در بند ۲۰۹ زندان اوين، که زير نظارت سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی قرار دارد، در بازداشت به سر می برد.

بر اساس اين اعلاميه و بر پايه اطلاعات موجود، سعيد متين پور زير فشار قرار دارد تا به «اعترافات» تلويزيونی تن در دهد.

در اين گزرش همچنين آمده است: «در تاریخ 28 آگوست همین سال، برادر ایشان ، علیرضا متین پور نیز توسط وزازت اطلاعات دستگیر و به زندان اوین منتقل گردید و تحت شکنجه قرار گرفت.»

سازمان عفو بین الملل اعتقاد دارد که سعید و علیرضا زندانی وجدان میباشند که به خاطر فعالیتهای صلح آمیز خود به نمایندگی از مردم آذربایجان دستگیر و شکنجه شده اند.

 
Free counter and web stats Savalansei Posts Feed